Skip to Content

1. Waarom ben jij lid geworden van het Innovatieplatform?

“Wat mij aanspreekt, is dat het platform niet ingaat op producten en primaire dienstverlening. Dat kunnen wij intern allemaal prima zelf. We kennen onze klanten. Aan de andere kant komen wij op generieke innovatie wel het nodige te kort. Het digitaal paspoort, een van de twee use cases, is daar wel een mooi voorbeeld van. Dat is voor ons een ver-van-ons-bed-show. Wij zijn bezig met de klant en het managen van ons resultaat, maar komen nauwelijks toe aan dergelijke trends. Daar gunnen we onszelf de tijd en capaciteit niet voor. Dan is het mooi om dat gezamenlijk op te pakken.”

2. Wat heb jij met innovatie?

“Innovatie valt in mijn portefeuille en in mijn beleving zijn wij iets te veel gericht op producten en dienstverlening. Dat doen we overigens hartstikke goed hoor, maar daardoor schiet de digitale communicatie er wel eens bij in.”

3. Speelt innovatie een grote rol in je dagelijks werk?

“Ik ben verantwoordelijk voor Product & Portefeuillemanagement en omdat wij een kleine organisatie zijn, is de innovatie bij ons horizontaal belegd. Wij hebben dus geen aparte afdeling, maar gaan een paar uur per maand met collega's in een werkgroep aan de slag. Voordeel daarvan is dat er affiniteit met de business is. Ik zit immers met deskundigen aan tafel. Nadeel is dat iedereen tijd te kort heeft en worstelt om het tussen de dagelijkse werkzaamheden door te doen. Een apart team kan meer dedicated te werk gaan en sneller meters maken, maar dan loop je dus weer het risico dat je de affiniteit met de business mist.”

4. Wat vind je leuk aan het Innovatieplatform?

“Innovatie is uitdagend. Je gaat met iets aan de slag dat nog niet bestaat. Onze rol is om te zien wat er in de wereld gebeurt en waar relevant dat te vertalen naar de sector. Klinkt makkelijk, maar er komt natuurlijk veel bij kijken. Wij moeten buiten de gebaande paden treden, out of the box denken, en dat is leuk. Met name die vrijheid trekt me aan. Neem het voorbeeld van de use case van het gezamenlijk inkopen van ESG-data. Er komt veel wet- en regelgeving op de sector af. Hoe gaan we dat praktisch doen? Hoe krijgen we voor elkaar dat iedereen dezelfde taal spreekt? Het kan toch niet zo zijn dat de ene verzekeraar een huis als duurzaam bestempelt, terwijl een ander er een ander label op plakt. Die duurzaamheid is nog een onontgonnen terrein en zorgt ervoor dat we echt meters kunnen maken.”

De use cases
Begin dit jaar zijn twee teams van het Innovatieplatform van start gegaan. In een inspirerende (werk)omgeving krijgen zij de kans om nieuwe technologieën te ontdekken. Team 1 onderzoekt de mogelijkheden van een Digitaal Paspoort voor verzekeringen. En Team 2 buigt zich over de sectorale inkoopkracht.
Björn Jalving is betrokken bij het tweede team, waarin wordt onderzocht of verzekeraars gezamenlijk data kunnen inkopen. Vooral het inkopen van data om aan de ESG-verplichtingen te voldoen, is ingewikkeld, doordat er nog geen gezamenlijk beeld is van definities en databronnen. Door gezamenlijk dit traject te doorlopen, verwacht Team 2 dat verzekeraars tot een eenduidiger beeld kunnen komen van de benodigde ESG-data.

5. In het platform ben jij zeker geen Haantje de voorste. Je observeert, luistert en haakt af en toe, met een ‘rake’ opmerking, aan bij een discussie. Ben je altijd zo strategisch?

“Mooie observatie zeg. Ik merk dat use case 1 (Digitaal Paspoort Verzekeren) vooral in de ict-hoek zit. Dat is niet mijn expertise en als ik iets niet snap, dan kaart ik het aan. Daarnaast doe ik graag af en toe een stapje terug en probeer als een bestuurder naar de materie te kijken. ‘Leuk, maar wat hebben wij eraan? Wat levert het op? Dat is overigens breder dan alleen financieel.' Innovatie kan ook lastig zijn. Soms kun je verliefd worden op een oplossing, terwijl je het probleem uit het oog bent verloren.”

6. Betekent het dat bepaalde spelregels nodig zijn om op de juiste manier te innoveren?

“Zeker. Je moet sowieso heel kritisch en zakelijk zijn. En blijven. Soms moet je een idee afschieten, omdat het praktisch gezien niet genoeg voordelen oplevert. Dan ziet iets er geweldig uit, maar zit er geen goede businesscase achter en gaat het niet vliegen. Wij ondervinden dat nu op een van de onderdelen in use case 2, maar daarover rapporteren we later.”

"Soms moet je een idee afschieten, omdat het niet genoeg voordelen oplevert"

7. Innoveren is leren?

“Klopt. Er moet ruimte zijn om dingen te laten mislukken. Ik heb ook wel het idee dat die ruimte er is. Wij zijn nu met twee use cases bezig. En die tweede use case hebben we ook weer in twee onderdelen opgesplitst. Daarmee spreiden we de kansen al, maar ik vind wel dat uiteindelijk minimaal een van de twee use cases, of een onderdeel daarvan, succesvol moet worden. Anders krijgt het platform wel wat weg van een hobbyclub.” 

8. Wat levert het Innovatieplatform jou persoonlijk op?

“Het is superfijn om met de deskundigen bij grote verzekeraars te kunnen samenwerken. Ik merk dat hun portefeuilles veel kleiner zijn, waardoor ze een enorme kennisvoorsprong hebben. Zij zijn meer thuis in de materie en dat maakt het leuk om met elkaar te sparren. Daarnaast verruimt het Innovatieplatform mijn blik op de sector. Als je echt wilt innoveren, móet je samenwerken. Bij dat digitaal paspoort bijvoorbeeld zou er bij ons wel heel veel water door de Rijn moeten als we dat alleen moeten oppakken. Samenwerken is nodig om sneller tot resultaten te komen.”

"Als je echt wilt innoveren, moet je samenwerken"

9. Levert het jouw maatschappij, Ansvar, ook wat op dat jij in het Innovatieplatform zit?

“Dat hoop ik. Nee, tuurlijk levert het ons allemaal wat op. We hoeven niet allemaal steeds opnieuw het wiel uit te vinden. En eerlijk is eerlijk, bij de ene use case liften wij wat meer mee, terwijl we bij de andere zelf ook flink moeten investeren. In tijd en in mankracht. Wij hebben intern bijvoorbeeld wel een aantal sessies gehad, omdat onze duurzaamheidsmanagers veel input hebben geleverd. Op die manier is het mooi in evenwicht toch?”

10. Hoe open kunnen alle deelnemende verzekeraars in het platform zijn? Jullie zijn ook elkaars concurrenten?

“We hoeven echt niet met meel in de mond te praten. Sterker nog, ik vind dat we heel open kunnen zijn. We praten niet over klanten, producten of de prijs. De trends die wij oppikken in onze use cases staan los van de dagelijkse praktijk. Bovendien zitten er vertegenwoordigers van Deloitte en het Verbond van Verzekeraars bij, zodat er ook in de blik van buiten is voorzien. We zijn agendasettend bezig, laten zien wat er in de buitenwereld gebeurt en vertalen die trends naar onze sector. Ik zou het supergaaf vinden als we de ESG-data kunnen laten vliegen en tot één definitie kunnen komen. Dat is mijn persoonlijke wens en mijn intrinsieke motivatie. Als we met onze sector een rol willen pakken op het gebied van duurzaamheid, dan moeten we het eens worden over de definities die we hanteren.”