De leden van het Innovatieplatform 2.0 hebben het afgelopen jaar de volgende drie kansrijke usescases uitgedacht:
- Digitaal Paspoort: met relevante (verzekerings)informatie waardoor klanten niet steeds opnieuw dezelfde informatie hoeven in te vullen als zij een verzekering afsluiten of aanpassen. Klanten bepalen zelf welke informatie zij delen met hun verzekeraar. Het paspoort legt de identiteit van de klant correct vast en beschermt de klant online.
- Inkoopkracht Organiseren: De inkoop van data voor bijvoorbeeld ESG-verplichtingen is duur en ingewikkeld. Door gezamenlijk in te kopen verwachten wij data van hoogwaardige kwaliteit te kunnen leveren aan verzekeraars. Bovendien maakt het gebruik van een gezamenlijk systeem een benchmark mogelijk.
- Toekomst sectoraal berichtenverkeer: het uitvoeren van een onderzoek naar de toekomst van het berichtenverkeer in de branche.
“De selectie van de meest kansrijke usecases gebeurt aan de hand van een aantal principes,” vertelt Geeke Feiter, schadedirecteur van het Verbond, in een reactie op de lancering. ”Zo gaat het altijd om zaken die een individuele verzekeraar niet zelf kan uitvoeren. Simpelweg omdat het 'too heavy is to lift alone’. Ook dient de casus bruikbaar te zijn voor meerdere verzekeraars en moet het de onderlinge concurrentie niet in de weg lopen,” somt Feiter op. “Last but not least: een casus moet zinvol zijn voor de branche, voor de klant en voor de samenleving.”
Waarom meedoen?
De usecases worden uitgewerkt in een inspirerende omgeving waar kennisdeling centraal staat. De deelnemers krijgen de kans nieuwe technologieën te ontdekken en bijvoorbeeld eigen concepten te delen in een stimulerende omgeving waarbij je nieuwe contacten opdoet. “Bovendien bepaal je niet alleen de koers van de case, maar ontdek je ook wat jij kunt brengen, kunt halen en waar je van kunt leren,’ aldus Feiter. Zij verwacht en hoopt op veel aanmeldingen. “Want hoe mooi is het als straks jouw werkgever, en jouw klanten profiteren van de oplossing die je samen met je team hebt uitgedacht en uitgevoerd?”
Meer informatie
Meer weten, sparren over deelname óf je opgeven? Neem via de mail contact op met Martijn Minkenberg , Innovatie Lead van het Verbond. Jouw deelname ontvangen wij graag vóór 15 januari, omdat het Innovatieplatform 2.0 in februari van start gaat.