Skip to Content

De brochure bestaat in totaal uit zeven hoofdstukken en met name hoofdstuk 6 is voor de verzekeringssector een cruciale. Daarin wordt namelijk beschreven wat verzekeraars nodig hebben om het risico goed te kunnen beoordelen.

Nieuwe risico's

Ewoud Hage, afdelingsmanager Klanten & Assurantieadviseurs bij De Vereende, noemt het belangrijk om al in een vroeg stadium zicht te hebben op ontwikkelingen, risico’s en de technische aspecten. “De overheid zet vol in op het gebruik van duurzame energievormen om de doelen van het Klimaatakkoord te halen. Terecht, maar mooie, duurzame ontwikkelingen kunnen nieuwe risico’s opleveren. En daarmee ook nieuwe en vooral andere veiligheidsvraagstukken. Waterstof is heel geschikt als opslag voor energie, maar waterstof is niet zichtbaar en (vooralsnog) reukloos. Bovendien is het erg licht, waardoor het zich makkelijk verspreidt. En ten slotte is het zeer brandbaar.”

Waterstof in gebouwde omgeving

Hage wijst erop dat waterstof steeds meer in of vlakbij de gebouwde omgeving wordt toegepast. Denk bijvoorbeeld aan het gebruik via bestaande gasleidingen in woningen of als middel om energie in op te slaan. Maar ook aan auto’s, vrachtwagens en bussen die in toenemende mate op waterstof rijden. “Mooi nieuws", aldus Hage, "maar die voertuigen moeten ook tanken en ergens worden geparkeerd. Als een auto die op waterstof rijdt in een openbare parkeergarage wordt gestald, levert dat totaal andere risico’s op dan wanneer er sprake is van een benzine- of elektrische auto. Met de brochure, die is geschreven voor verzekeraars en door verzekeraars, willen wij de kennis en het inzicht over waterstof delen. Het is met opzet een dynamisch document, dat steeds kan worden aangepast aan de ontwikkelingen en de wet- en regelgeving.”

Lees ook de 5 vragen over de risico’s van waterstof op onze website!