Eerst nog even terug naar december toen de ALV besloot tot een doorstart van het Innovatieplatform die bestaat uit een enthousiast 11-koppig team van innovatieleads- en experts bij verzekeraars. Toen legde Geeke Feiter, schadedirecteur van het Verbond, uit dat het platform niet over een nacht ijs gaat bij de selectie van de meest kansrijke usecases (zie kader), maar dat dit gebeurt aan de hand van een aantal principes. Zo gaat het altijd om zaken die een individuele verzekeraar niet zelf kan uitvoeren. Simpelweg omdat het 'too heavy is to lift alone’. Ook dient de casus bruikbaar te zijn voor meerdere verzekeraars en moet het de onderlinge concurrentie niet in de weg lopen. Last but not least: een casus moet zinvol zijn voor de branche, voor de klant en voor de samenleving.
Samen innovatiekracht vergroten
Twee teams zijn inmiddels aan de slag en met stip bovenaan staat de sfeer: “In beide werkgroepen is deze positief kritisch en constructief. Precies wat we nodig hebben”, vertelt Marc enthousiast. Want de ambitie én de oproep van het platform aan verzekeraars om samen de innovatiekracht van de sector te vergroten was niet tegen dovenmansoren gericht. Het aantal aanmeldingen om mee te doen aan de drie geselecteerde usecases was dan ook boven verwachting, “waardoor we van start konden met goed gevulde teams, waarin de verschillende expertises elkaar goed aanvullen,” meent Marc.
De inbedding van het Innovatieplatform binnen het Verbond is een bijzondere. Dat betekent dat de deelnemers aan het IP voor de sector uitvinden wat een usecase kan opleveren. Vervolgens een oplossing voorstellen en daarna, op basis van dat voorstel, iedere verzekeraar zelf kan bepalen of hij meedoet met de opschaling van de oplossing. Marc: “Als deelnemer aan het IP bepaal je dus heel sterk hoe de oplossing eruit ziet en leer je als eerste wat de (on)mogelijkheden zijn van (nieuwe) technologie. En je krijgt als eerste inzicht in bijvoorbeeld de efficiëntievoordelen, geld- en tijdsbesparing die de oplossing oplevert.”
Innovatiefunnel en hypotheses
Terug naar de twee usecases (zie kader) waar de twee teams mee aan de slag zijn. Naast een wekelijks check-in moment met de projectteams, vindt er ook elke week een werksessie plaats. De werkgroep Digitaal Paspoort van Rob bevindt zich momenteel in gate 2 van de zogeheten Innovatiefunnel. Hierbij ligt de focus op de propositie, ofwel de belofte aan de klant: het Verbond en de leden.
Innovatiefunnel? Dat is een begrip dat om uitleg vraagt. Rob: “De Innovatiefunnel, is een manier om een continue stroom van ideeën op gang te brengen, en te screenen op levensvatbaarheid. Op die manier kun je tot een innovatief en realistisch actieplan te komen. Je moet het zien als een soort trechter, waarbij we van veel ideeën uiteindelijk uitkomen op haalbare ideeën.”
<Dubbelklik op de afbeelding om te vergroten>
Discussie
Marc heeft met zijn team (centrale inkoop van data) in gate 3 al verschillende hypotheses opgeleverd. “Na enorm veel discussie,” vertelt hij lachend. “Iedereen bracht zijn mening in, de communicatie is top.” Deze hypotheses worden nu getoetst via interviews met verzekeraars, stakeholders, klanten en leveranciers. De focus ligt op wenselijkheid (hoe graag wil men de dienst, voldoet het aan een behoefte/wens)?) en op de haalbaarheid (is het technisch mogelijk om het product of dienst te ontwikkelen?) Daarnaast speelt natuurlijk ook de vraag of het project levensvatbaar is.
Planningsuitdaging
De leden van de werkgroepen doen allemaal op vrijwillige basis mee aan de twee usecases. Dus naast hun fulltimebaan bij een verzekeraar. Dat zorgt ervoor dat het plannen van de wekelijkse sessies best wel een uitdaging is, zeker met het oog op de strakke planning om ervoor te zorgen dat de teams zich eind april in gate 4 bevinden. Daarna wordt eind mei een investeringsvoorstel opgeleverd (gate 5). “Aan het enthousiasme en de inzet zal het in ieder geval niet liggen”, besluiten Rob en Marc.
Digitaal Paspoort: met relevante (verzekerings)informatie waardoor klanten niet steeds opnieuw dezelfde informatie hoeven in te vullen als zij een verzekering afsluiten of aanpassen. Klanten bepalen zelf welke informatie zij delen met hun verzekeraar. Het paspoort legt de identiteit van de klant correct vast en beschermt de klant online.
Inkoopkracht Organiseren: De inkoop van data voor bijvoorbeeld ESG-verplichtingen is duur en ingewikkeld. Door gezamenlijk in te kopen verwachten wij data van hoogwaardige kwaliteit te kunnen leveren aan verzekeraars. Bovendien maakt het gebruik van een gezamenlijk systeem een benchmark mogelijk.
Toekomst sectoraal berichtenverkeer: Het uitvoeren van een onderzoek naar de toekomst van het berichtenverkeer in de branche (start dit najaar).
Meer informatie
De usecases worden uitgewerkt in een inspirerende omgeving waar kennisdeling centraal staat. De deelnemers krijgen de kans nieuwe technologieën te ontdekken en bijvoorbeeld eigen concepten te delen in een stimulerende omgeving waarbij je nieuwe contacten opdoet. Meer weten? Neem via de mail contact op met Martijn Minkenberg, Innovatie Lead van het Verbond.