Skip to Content

Inmiddels stapelt rechtszaak zich op rechtszaak, boete op boete, en worden nog steeds nieuwe misstanden bekend, want de zaak kent veel gedupeerden: autobezitters en autokopers, de overheid en beleggers. “In Nederland zijn verschillende financiële instellingen gestart met een collectief engagementproces met een autofabrikant: wat is precies de schade, wat wordt er vergoed en wat kunnen we doen om het in de toekomst te voorkomen?

We zijn gestart met herstel: herstelschade, het verbeteren van risicomanagement collectief systemen en het invoeren ervan en transparantie bevorderen. Voor verhaal hebben we het stakeholdermanagement verbeterd. De autofabrikant is aangespoord het gesprek aan te gaan met alle stakeholders en als institutioneel belegger hebben wij veel druk uitgeoefend en aangedrongen op een snelle afwikkeling (3 jaar). Met positief resultaat. Ook zijn er vanuit de autofabrikant veel maatregelen getroffen om herhaling te voorkomen: de onafhankelijkheid van de ‘supervisory board’ is verbeterd, er is sprake van een onafhankelijke monitoring, de directie is gewisseld en de afwikkeling van de  rechtszaken verloop  snel en efficiënt”.

Noodzaak tot samenwerking

De verzekeraar benadrukt de noodzaak tot samenwerking om effectief te kunnen zijn. “Je hebt zeker een periode van drie-vier jaar nodig: wees geduldig en diplomatiek en ga op het hoogste niveau het gesprek aan. Verdiep je in de inhoud om te begrijpen wat er mis is gegaan, wat er aan gedaan wordt om zo te kunnen te bepalen of het in de toekomst niet weer kan gebeuren. En dan nog, ondanks al je inspanningen, blijft het achteraf toch lastig te bepalen wat jouw invloed, jouw bijdrage als belegger is geweest.”

IMVO in de praktijk

Binnen het IMVO-convenant voor de verzekeringssector bespreken verzekeraars, overheid en ngo’s gezamenlijk door middel van actuele casussen de uitvoering en uitwerking van de afspraken uit het convenant dat is gebaseerd op de OESO-richtlijnen. Lees ook het artikel over de remedie voor kinderarbeid in de cacao-industrie en de uitleg bij Herstel en Verhaal, ofwel ‘Access to Remedy’ dat tijdens deze sessie aan bod kwam. Lees ook de vorige twee casussessies.