Stella de Swart vertelde haar verhaal tijdens het online webinar #Financieel kwetsbaar in een nieuwe (economische) werkelijkheid, dat het Platform Wijzer in geldzaken vandaag organiseerde. “Toen ik van de Voedselbank naar huis ging, heb ik de hele weg gehuild.”
Het juiste loket
Stella kreeg weer grip op haar leven, en op haar financiële situatie door haar tranen te drogen en te zoeken naar hulp. “Ik ging van loket naar loket. Het was echt een speurtocht, maar uiteindelijk kwam ik terecht bij een maatschappelijke organisatie die naar mijn verhaal wilde luisteren. Als je financiële problemen hebt, heb je iemand nodig die jou gelooft en naar je luistert.”
Ze maakte haar hartenkreet duidelijk met haar persoonlijke verhaal en gaf alle deskundigen en platformpartners die in de studio aanwezig waren de tip mee om niet te snel te oordelen. “Zet na oor een streepje en luister naar wat iemand te vertellen heeft. En stuur mensen meteen naar het juiste loket.”
Koers bijstellen
Hare Majesteit Koningin Máxima, erevoorzitter van Wijzer in geldzaken, had samen met ruim 700 mensen online naar het verhaal van Stella geluisterd. Zij concludeerde dat juist nu, in coronatijd, mensen te maken kunnen krijgen met onverwachte gebeurtenissen. “Laat deze gezondheidscrisis geen armoedecrisis worden”, zo waarschuwde Hare Majesteit.
Volgens haar zijn er drie vragen die met prioriteit een antwoord vergen. Hoe vinden we mensen die financieel kwetsbaar zijn? Hoe zorgen we ervoor dat ze minder kwetsbaar worden? En hoe versterken we onze samenwerking? Als antwoord op de eerste vraag stelde Hare Majesteit dat de groep financieel kwetsbaren zo groot en divers is dat er “verschillende kanalen nodig zijn om mensen te vinden”. Ze riep onder meer banken en verzekeraars op om alert te zijn. “Een betalingsachterstand mag niet tot een grote schuld leiden.”
Maatwerk
Op de vraag hoe we ervoor kunnen zorgen dat mensen financieel fitter kunnen worden, antwoordde Koningin Máxima dat “maatwerk essentieel is”. “Als werkgevers in een vroeg stadium signalen oppikken, kan veel ellende al worden voorkomen.”
En tot slot noemde ze “sociale interactie” hard nodig om elkaar in de samenwerking te versterken. “We hebben elkaar meer dan ooit nodig en gelukkig zie ik goede initiatieven ontstaan, zoals Geldfit en het Schuldenlab die als kern van het werk ‘maatwerk’ hebben.” Haar conclusie was kort maar krachtig: “never waste a good crisis. De schaamte die Stella voelde, komt keer op keer voorbij, terwijl het vroeg vragen om hulp juist zo belangrijk is. We dragen samen een grote verantwoordelijkheid.”
Ieder mens is verschillend
“Maatwerk is belangrijk, maar dat geldt voor de bejegening ook. Ieder mens is verschillend. Als banken of verzekeraars te maken krijgen met mensen met schulden, moeten ze naast iemand gaan staan om hem of haar te helpen.”
Richard Weurding, algemeen directeur van het Verbond, nam als een van de experts deel aan het panel tijdens het webinar. Hij wees de aanwezigen en de online deelnemers op de handreiking voor medewerkers van verzekeraars die het Verbond deze week op zijn site heeft gepubliceerd.
Weurding gaf daarmee antwoord op de belangrijkste vraag die in dat expertpanel aan de orde kwam: hoe kunnen we financieel kwetsbaren in de praktijk helpen? Hij benadrukte daarbij dat “we vooral ook moeten inzetten op het weerbaar maken van onze samenleving”. Onder meer door een structurele borging van financiële educatie in het onderwijs. Maar ook door de aanpak van laaggeletterdheid en het afbouwen van de schijnzelfstandigheid. Daarnaast zou het goed zijn, aldus Weurding, als meer mensen een buffer opbouwen.