Skip to Content

Een voorbeeld van zo’n netwerkorganisatie is het wereldwijd opererende Plug and Play, dat vooral de laatste jaren groeit als de welbekende kool en onder meer in New York, Tokio, Amsterdam en Berlijn kantoor houdt. Verbondsdirecteur Leo De Boer en beleidsadviseur Marieke Beugel brachten vorige maand een bezoek aan de net geopende Plug and Play in München die is gefocust op InsurTech. “InsurTech is hot en München is echt booming”, aldus De Boer, die de Zuid-Duitse stad zelfs dé InsurTech-stad van Europa noemt. Plug and Play zit als het ware als een spin in het web en doet onder meer zaken met internationaal opererende verzekeraars als Allianz, HDI en BNP Paribas. Het bedrijf is jaren geleden begonnen als een investeerder van nieuwe technologie, maar in recordtijd uitgegroeid tot een innovatie platform. Legendarisch is de anekdote van het allereerste begin waarin een jongen met een verschoten t-shirt centraal staat. De Boer: “De CEO van Plug and Play, Saeed Amidi, had een tapijtzaak en op een dag kwam er een jongen in een t-shirt binnenlopen, die vroeg of hij de zaal achter de tapijtzaak mocht huren. Die jongen bleek van Google te zijn en ineens ging het hard.”

Platform
“Wij zien onszelf als een innovatie platform. In ons ecosysteem verbinden we startups met bedrijven en proberen we waarde te creëren voor al onze startups en partners”, vertelt Xenia Poppe, Community Manager InsurTech in München. Poppe benadrukt dat de focus lang heeft gelegen op Health & Wellness, maar dat nu ook Finance hot is. “Ruim tien jaar geleden zijn wij begonnen als een investeringsmaatschappij. Dat doen we nog steeds, want wij geloven in veel businessmodellen.”
Het allerleukste aan haar werk vindt ze het “samenbrengen van de diverse partijen”. “Het is fantastisch om iedereen aan boord te hebben. In ons netwerk delen we de kennis en ervaring. En vergis je niet, daar zit de meeste waarde voor een startup. Zij willen graag kennismaken met een netwerk en met decisionmakers in aanraking komen. Aan de andere kant proberen we bij de bedrijven vooral het innovatieproces een stap verder te brengen.”

Universeel probleem
Inmiddels zit Plug and Play over de hele wereld en dat is niet per ongeluk, aldus Poppe. “Of je nou kijkt naar New York, naar Tokio of naar München. Ze zijn allemaal gericht op InsurTech en FinTech. Iedereen is met dezelfde zoektocht bezig hoe je het beste met startups kunt samenwerken. Wij helpen ze bij die zoektocht.”
Vooral voor verzekeraars is het lastig kiezen. “Insurtech kan van alles zijn. Het kan over blockchain gaan, maar ook over een chatbot. Dat maakt het interessant, maar ook complex. Er zijn zoveel needs. De eerste vraag die wij verzekeraars stellen, is altijd waar ze graag meer over willen weten. In een innovatiesessie zoeken we naar die eerste behoefte. Dat kan een probleem zijn, maar dat hoeft niet. Het kan ook puur met inspiratie te maken hebben. Wij merken dat verzekeraars vaak niet goed weten wat er allemaal kan. Dat laten wij ze zien en vervolgens gaan ze er mee aan de slag in korte pilot-projecten, die drie tot zes maanden duren.”
Ze noemt dat ‘uitproberen en niet bang zijn om fouten te maken’ een van de belangrijkste tips die ze verzekeraars mee kan geven. “Wij zoeken naar de beste match, maar daarna moeten verzekeraars echt zelf aan de slag.”

Aan de slag!
Het is voor Poppe nauwelijks een twijfel. Wereldwijd staan verzekeraars voor dezelfde uitdagingen. En die uitdagingen zijn er genoeg: bijvoorbeeld in de data-analyse, de eHealth, de automotive, maar voor iedere uitdaging geldt maar één remedie: ga aan de slag en zoek contact. “Met startups, maar ook met andere bedrijven. Wees niet bang om met pilots van start te gaan. Je moet werken met de technologie om er wijzer van te worden. Dat geldt niet alleen voor jezelf, ook voor anderen. De kracht van een ecosysteem als het onze is namelijk dat je de kennis meteen kunt delen. Wat werkt wel, wat niet? Hoe kun je goed samenwerken met een startup? Best practices worden gedeeld. Graag zelfs!”