NSC en D66 stelden vragen over de afhandeling van schade na overstroming van een grote rivier of vanuit zee, wat doorgaans niet verzekerbaar is. NSC: “De Wet tegemoetkoming schade bij rampen biedt een vangnet. Ook in Limburg is op basis hiervan een maatwerkregeling gemaakt, naar aanleiding van de overstromingen daar in 2021. Hier gaat veel tijd overheen. Burgers zitten lang in onzekerheid. Het moet beter en duidelijker worden voor gedupeerden. Hoe staat het met het gesprek met verzekeraars hierover? Is er zicht op een gezamenlijke visie? Er is wat Nieuw Sociaal Contract betreft een structurelere regeling nodig. Hulp bij schade moet sneller en makkelijker, met misschien één loket voor de burger.”
Minister Harbers (Infrastructuur en Waterstaat): “De afwikkeling van de schade in Limburg van tweeënhalf jaar geleden valt onder de verantwoordelijkheid van de minister van Justitie en Veiligheid, want het betrof de Wet tegemoetkoming schade bij rampen. Zij is op dit moment bezig, in nauw overleg met het Verbond van Verzekeraars, met het inrichten van zo'n één-loketfunctie. Ik begrijp dat JenV van plan is om dit voorjaar samen met het ministerie van Financiën de Kamer daar nader over te informeren.”
Publiek/private oplossing
Het Verbond van Verzekeraars heeft in juli 2023 in samenwerking met De Vereende voor afhandeling van schade na toekomstige overstromingen door het begeven van primaire keringen publiek/private oplossingsrichtingen gepresenteerd aan de ministeries van Financiën, Infrastructuur en Waterstaat en Justitie en Veiligheid. De minister: “We zijn hierover nog steeds in nauw overleg met het Verbond van Verzekeraars. Als je dit gaat doen, zul je ook in detail uitgewerkt moeten hebben hoe z'n verzekering of een verzekeringspool voor overstromingen eruitziet.” Dat komt in het eerste halfjaar van dit jaar in een gezamenlijke rapportage van deze drie ministeries naar de Kamer toe. “We hopen dat we daarin echt bouwstenen klaar kunnen leggen die daarna gebruikt kunnen worden.”, aldus Harbers.
In afwachting van het standpunt van de ministeries inventariseert het Verbond alvast strategische en operationele vraagstukken. Zo kijkt het Platform Klimaat naar ‘hoe en waar bouwen we nog?’, klimaatadaptief herstellen van schade, early warning en toenemende klimaatrisico’s.
Hoog grondwater
Minister Harbers zegde D66 toe dat in de brief aan de Kamer in het eerste halfjaar ook aandacht zal zijn voor grondwaterproblematiek. Grondwater is doorgaans niet gedekt omdat dit lastig te kwantificeren is, vooral omdat de oorzaak van de schade niet eenduidig is. Het Verbond gaat graag samen met de ministeries naar de problematiek kijken.
Water en bodem sturend
Minister Harbers: “Water en bodem sturend is in november 2022 als kabinetsbeleid geïntroduceerd en naar de Kamer gestuurd. In de veertien maanden die daarop volgden is er een enorme hoop werk verzet om zo snel mogelijk de keuzes, die bijvoorbeeld in wet- en regelgeving moeten worden omgezet, vast te leggen. Los daarvan merken we dat water en bodem sturend nu leeft in alle discussies en planvorming, en niet in het minst ook bij de financiële sector, de bouwsector en de verzekeringssector.” Hij antwoordde GroenLinks-PvdA, NSC en D66 dat op dit moment aan aanpassing van wet- en regelgeving wordt gewerkt om het beleid op het gebied van water en bodem sturend wettelijk te verankeren.
Data over risicoprofielen
ChristenUnie wilde weten of er een portaal komt waar de beste data over kwantitatieve risicoprofielen publiek beschikbaar komt, dus ook voor financiële spelers. Harbers: “Dat nemen we mee in het ruimtelijk afwegingskader dat binnenkort beschikbaar komt. Daarmee voorkomen we projecten waarvan we later spijt gaan krijgen. Dat ruimtelijk afwegingskader komt, inclusief kaartmateriaal, op een publiek portaal dat ook toegankelijk is voor financiers.”