Skip to Content

In het laatste kwartaal van 2019 hebben InsurTechs in totaal 244 miljoen dollar opgehaald aan financieringen. Het overgrote deel betrof investeringen in schade-start-ups. Op distributie en volmacht gerichte InsurTechs waren goed voor 57 procent van alle deals in aantallen. In 2019 vonden acht investeringen plaats met als resultaat: vijf nieuwe particuliere start-ups met een totale waarde van meer dan 1 miljard dollar. In 2019 vond ook een stijging plaats van 90 procent van investeringen met een waarde van 40 miljoen dollar of meer. Hiermee zijn de investeringen in 2019 veel hoger dan over heel 2018 (USD 3 mrd).

Europa blijft achter

“Dichterbij huis, in Europa, blijkt dat er in 2019 ruim 800 miljoen euro is geïnvesteerd in Europese InsurTech start-ups”, vertelt Mahadew. “Dit kapitaal ging naar 55 deals. Er zijn drie grote Europese InsurTechs die pakweg 50 procent van dit bedrag opslokten. Het gaat om WeFox (221 miljoen euro), Friday (128 miljoen euro) en Ottonava (60 miljoen euro). Er zijn forse investeringen gedaan in InsurTech zoals Zego (40 miljoen euro), Getsafe (17 miljoen euro) en Cuvva (15 miljoen euro). Daarnaast zijn er veel InsurTechs, waaronder enkele Nederlandse, die kleinere investeringen hebben binnengehaald. De exacte hoogte niet is bekend gemaakt, al denken experts van Astorya aan een totaalbedrag van 170 miljoen euro”.

Investeringen zijn nodig om op te schalen, producten verder te ontwikkelen, marketing en nieuwe markten te veroveren. Europa hoopt, door wereldwijd de standaard in AI-wetgeving te zetten investeringen naar zich toe te trekken en onderscheidende technologie te kunnen voortbrengen. Maar om die achterstand in te halen moet er geld bij, uit zowel de EU-begroting als nationale begrotingen. In de onlangs door de EC gepubliceerde visie op de digitale toekomst van Europa staat dat de EC inzet op twintig miljard euro aan investeringen per jaar in onderzoek en innovatie voor artificiële intelligentie (AI). Nederland had eerder aangegeven de komende zeven jaar een miljard euro extra te investeren in AI, een verdubbeling.

Het merendeel van de investeringen over 2019, 75 procent, is in distributie geïnvesteerd. Mahadew: “Qua geografische spreiding van het kapitaal wordt in Europa de top 3 aangevoerd door Duitsland (460 miljoen euro), Frankrijk (165 miljoen euro) en het Verenigd Koninkrijk (150 miljoen euro). Deze investeringen leiden tot veranderingen in het distributielandschap”, benadrukt Mahadew en daarom pleit hij ervoor dat verzekeraars actief op zoek gaan naar nieuwe spelers die Artificial Intelligence (AI) proposities hebben voor adviseurs.

Ga actief op zoek naar nieuwe spelers

“Trek je hippe netwerkschoenen (lees: sneakers) aan en verbind je met deze nieuwe spelers. De kracht van InsurTech en BigTechs is de ontregeling van bestaande businessmodellen die niet toekomstbestendig zijn. Innoveren is noodzakelijk, zelfs als de huidige klant tevreden is, de cijfers goed zijn en geen concurrentie is. Juist adviseurs, en vooral adviseurs, kunnen baat hebben bij AI in het eigen bedrijfsmodel. Werk je nu samen met een softwarehuis dat geen AI aanbiedt? Dan wordt het tijd om daar kritische vragen over te stellen.” Mahadew is er heilig van overtuigd dat complexe businessmodellen die niet innovatief zijn, geen waarde toevoegen en uiteindelijk niet bestand zullen zijn tegen innovatieve krachten. “Kortom: blijf niet in hetzelfde cirkeltje rondlopen, pak zelf de regie en zet de transformatie proactief in gang.”