Watson is de zelflerende supercomputer van IBM. Hij kan een in spreektaal gestelde vraag interpreteren en vervolgens beantwoorden. “Neem nou het voorbeeld van de meedenkende auto”, vertelt Beugel. “Stel dat je je kind om drie uur uit school moet halen en als je instapt, zeg je: Tom halen. De auto antwoordt dan dat de lessen wat zijn uitgelopen, Tom een half uurtje later uit is, en hij je intussen wel even naar Albert Heijn kan rijden, omdat de bestelling die je koelkast heeft gedaan, voor je klaar staat. Het klinkt surrealistisch, maar we weten dat het al kan. We zijn ons er alleen niet zo van bewust.”
Eyeopener
Dat is voor haar dan ook de grote winst van twee dagen vertoeven op het hoofdkantoor van IBM in München. “Echt een eyeopener. We hebben heel veel informatie gekregen, wat Watson allemaal kan, maar ook wat verzekeraars ermee kunnen. Verzekeraars kunnen de IT-informatie veel beter benutten. Als de kans op een ongeluk op de A4 het grootste is als het regent, kan je auto een kleine omweg voorstellen. Twee minuten langer onderweg, maar wel iets minder premie betalen?”
“Ronduit interessant” noemt ze ook de presentatie die The Weather Company gaf. “Als verzekeraars weten dat er een storm op komst is, kunnen ze door een ‘simpele’ koppeling hun verzekerden een appje sturen: storm op komst, zet uw tuinmeubilair gauw in de schuur.”
Twee cases
Het was de eerste keer dat het Verbond met leden op een buitenlandse (excursie)reis ging, maar volgens Beugel zeker voor herhaling vatbaar. Het programma is door IBM gesponsord en duurde twee dagen. De eerste dag werden de deelnemers volgestopt met theorie en kregen ze veel praktische informatie, terwijl ze op de tweede dag in twee groepen twee verschillende cases hebben uitgewerkt. “Ik zat in groep twee en wij behandelden de case van een alleenstaande moeder die met haar kind in Amsterdam woont. Haar ouders wonen in Groningen en één van de twee breekt een heup. Zij kan er niet fysiek naar toe om te helpen, maar wil wel graag een vinger aan de pols houden. Wat nu?” De groep moet met oplossingen komen, liefst ook heel gekke. “Naast teleportatie, zoals dat bij Startrek het geval is, kwamen we ook op appjes en sensoren in huis. Als de vrouw een tijdje geen beweging heeft waargenomen in huis, kan ze bijvoorbeeld de buren of de huisarts benaderen met het verzoek om even te checken of alles goed is.”
Klaverblad
In de groep verzekeraars, die meeging op studiereis naar München, zaten naast grote ook kleinere verzekeraars, waaronder Klaverblad. “Bij Klaverblad zit ik in het kernteam Innovatie en namens Klaverblad ben ik lid van de Innovatie Community van het Verbond. Tja, als er dan zo’n uitnodiging voorbijkomt, hoef ik niet lang te twijfelen”, vertelt Gerard Ziedses des Plantes.
Net als Beugel noemt ook hij de reis een eyeopener. “Ik kan nu niet zeggen dat ik veel meer weet dan voorheen, maar het besef dat sensoren overal zijn en wij daar al veel mee kunnen, neem ik wel mee. En het was heel leuk om te zien dat wij binnen twee, drie uur van een redelijk algemene casus tot een bord vol met concrete ideeën kwamen. Als je de goede methodiek te pakken hebt, kun je snel meters maken. Dat is me wel weer duidelijk geworden.”
Leidinglekkage
De case waar Ziedses bij betrokken was, ging over leidinglekkage in woningen. Hoe voorkom je dat? En hoe kun je IoT inzetten? “Je kunt heel simpel een sensor op de leiding plaatsen die jou een seintje geeft als er water weglekt. Maar je kunt ook een app maken die reageert als jij de deur uitgaat, omdat je dan niet meer op wifi zit, en automatisch het gebruik van leidingwater uitschakelt. Als bedrijf(stak) kunnen wij spelenderwijs meer met IoT doen. Misschien is het wel leuk om een game te ontwikkelen voor kinderen, zodat ze leren om altijd een kraan dicht te draaien.”
Ziedses is vooral geïnteresseerd in IoT en Big Data. “Dan maakt het IoT Center van IBM wel indruk hoor. Er is daar één hele verdieping ingeruimd voor proefopstellingen, die allemaal één ding gemeen hebben. Of het nou sensoren in een auto, een huis of een apparaat betreft, ze leveren altijd bruikbare data op. Daar ligt volgens mij onze grootste uitdaging op dit moment. Hoe kunnen we de informatie die nu al voorhanden is meer en beter gebruiken?”
In een volgende nieuwsbrief komt Xenia Poppe aan het woord. Zij is community manager Insurtech bij PlugandPlay in München. Het Verbond sprak met haar onder andere over het belang van startups voor verzekeraars. In een interview vertelt zij hier meer over.