In het interview, dat gaat over de laatste ontwikkelingen bij schadeverzekeringen, gaat Timo onder meer in op het belang van preventie. En de lastige weg ernaartoe. “Het bewustzijn dát het klimaat verandert is één. Bewustzijn dat het jou kan raken is twee, dat je iets kan doen is drie en dat je geld hebt om iets te doen is vier. En dan moet je ook nog in actie komen. Dat is vijf.”
Waarschuwen voor extreem weer
Volgens Timo kunnen verzekeraars zelf ook meer doen, bijvoorbeeld door hun klanten te waarschuwen voor extreem weer. “Wij werken samen met het KNMI en de mensen van Early Warning Systems, omdat we de voorspellingen nog accurater willen maken. De bedoeling is dan dat verzekeraars hun klanten op de hoogte brengen en aangeven wat zij kunnen doen om schade te voorkomen: 'Pas op, er komt zo een storm aan! Zet je auto niet onder een boom, leg je tuinspullen binnen en doe je ramen dicht.' Tijdens een storm afgelopen winter hebben we gezien dat het goed werkt. Het aantal schademeldingen was veel lager dan wij op basis van ons stormmodel zouden verwachten.“
Klimaatverhalen
Het interview met Timo maakt deel uit een reeks klimaatverhalen die worden uitgebracht door Samen Klimaatbestendig en gepubliceerd op ruimtelijkeadaptatie.nl. Het portaal is in 2014 ontwikkeld vanuit het onderzoeksprogramma Kennis voor Klimaat en het Deltaprogramma Nieuwbouw en Herstructurering.