Skip to Content

De minister geeft aan dat het provisieverbod effectief is en dat de directe sturing in de markt is beëindigd. Het Verbond onderschrijft de lijn van de minister. Het provisieverbod heeft een grote bijdrage geleverd aan het centraal stellen van de klant.

Het is goed dat het stelsel na vier jaar grondig is geëvalueerd. Net als een auto die na vier jaar voor het eerst naar de APK moet, is het ook goed om het provisieverbod onder de loep te leggen en te kijken hoe het stelsel kan worden verbeterd. Het Verbond van Verzekeraars vindt de reikwijdte van het provisieverbod passend, maar vindt ook dat aanvullende stappen noodzakelijk zijn om het klantbelang nóg centraler te stellen.

Zo is het Verbond net als toezichthouder AFM en de Consumentenbond voorstander van actieve transparantie bij schadeverzekeringen. De minister geeft aan dat het verstandig is om te onderzoeken of transparantie over provisie bij schadeverzekeringen kan worden betracht en wat de effecten hiervan zouden zijn. Het Verbond zal hier uiteraard aan bijdragen.