Feiter gaf in haar openingswoord een antwoord op twee belangrijke vragen: waarom nu? En waarom samen? “Het waarom nu is eigenlijk simpel te beantwoorden”, meent zij. “Innovatie en digitalisering zijn nodig om te overleven. En vandaag de dag zit innovatie meer dan ooit ‘in the top of our minds’. Kijk alleen eens naar de investeringen in InsurTechs. In 2010 werd er 0,2 miljard dollar geïnvesteerd in 43 startups, terwijl dat vorig jaar maar liefst 6,3 miljard dollar in 314 InsurTech startups was. Bovendien heeft COVID-19 ons in twee maanden tijd vijf jaar vooruit gebracht. Dat gaat verder dan ‘alleen maar’ thuiswerken. Onze klanten verwachten ook het nodige van ons.”
Waarom samen?
Op de vraag Waarom samen? stapte Feiter kort over op het Nederlands. “In Dutch zeggen wij dan: alleen ga je sneller, maar samen kom je verder.” Ze benadrukte voor het zeer gemêleerde gezelschap - dat onder meer bestond uit verzekeraars, Cognizant, KPMG, TNO en vertegenwoordigers van MunichRe – dat het Verbond veel heil ziet in de platformgedachte. “Wij willen onszelf graag presenteren als een ‘open’ Verbond.”
Innovatieagenda
In het Innovatieplatform worden de trends voor de Nederlandse verzekeringsmarkt geduid, de innovatieagenda van het Verbond geconcretiseerd. Ook kunnen concrete (niet-concurrentiële) thema’s worden vastgesteld die als use cases worden ontwikkeld en waar mogelijk tot een proof of concept kunnen worden uitgevoerd. Een van de inspiratiebronnen voor het kiezen van thema’s is de Tech Trend Radar van MunichRe. Vanmiddag presenteert MunichRe de 2020 versie daarvan in een livestream van het Verbond.