Wat is een megatrend?
Anders dan vorig jaar toen Engelbrecht ongeveer 10 separate trends toelichtte, sprak hij nu over drie mega trends. Dit is een samenloop van verschillende trends die elkaar versterken. Denk bijvoorbeeld aan de megatrend ‘Smart Mobility’ waarin reizigers tijdens hun reis wisselen van vervoersmiddel. De locatie, beschikbaarheid en kosten van de vervoersmiddelen zijn hierbij op elkaar afgestemd. Voor deze vorm van reizen is niet alleen kunstmatige intelligentie nodig, maar ook data deel innovaties en innovatieve sensortechnieken; ook wel Internet of Things genoemd.
Building Resilience – the future of work
Engelbrecht trapte af met de megatrend ‘Building Resilience’. Resilience betekent ‘weerbaarheid’ en wordt (mede) in verband gebracht met de toekomst van werk. Door de uitbraak van het coronavirus schakelden veel bedrijven snel om naar thuiswerken. Dit zal in de komende zo blijven, wat nieuwe uitdagingen met zich meebrengt zoals een grotere kans op een burnout of het toenemende risico op een cyberaanval.
Maar ook de manier waarop verzekeraars zakendoen verandert. Zonder online sales channel ben je nergens. De digitale internationale concurrentie zal toenemen. Op langere termijn kan de impact op de markt voor kantoorpanden enorm zijn en denk ook eens na over de mogelijkheid die ontstaat voor werkgevers om een minder dure, maar even geschikte persoon aannemen die een paar duizend kilometer van het werk woont.
New Digital Business Models
Voor de uitbraak van het coronavirus ging het meeste venture capital (VC) in de InsurTech naar schadeverzekeraars; inboedel-, opstal- en autoverzekeringen. Door de toegenomen economische onzekerheid door COVID-19 is het ophalen van nieuw geld moeilijker geworden. Navraag bij verschillende VC’s leerde Engelbrecht dat de VC de bestaande portfolio’s grondig (zullen) analyseren.
Corona levert echter ook kansen op. Door het virus ontstaat een hele nieuwe bedrijfstak waarin verzekeraars een belangrijke rol kunnen en moeten spelen. De bedrijfstak beoogt het diagnostiseren en voorkomen van besmetting door het virus en levert zorg aan patiënten. Daarbij komt de hele logistiek rondom mondiale verspreiding van vaccins en andere hulpmiddelen.
Onverkort belangrijk blijft platformisering. In 2019 baseerde 63 procent van de startups hun bedrijfsmodel op een platform of marktplaats en Corona zal dit niet snel veranderen. Dit zorgt voor een aanhoudende druk op verzekeraars om te digitaliseren, dus tijd om uit te rusten is er niet.
Cyber security
Digitalisering leidt tot een toename van cybercriminaliteit. Bedrijven realiseren zich dat en proberen zich er tegen te wapenen met behulp van assessments, audits, procedures en technologie. De kwaliteit van de audits en rapporten varieert echter enorm. Bovendien deelt slechts 27 procent van de bedrijven inbreuken op hun cybersecurity buiten hun IT- of cyberbeveiligingsproviders. Terwijl het delen van een inbreuk juist anderen kan helpen problemen te voorkomen. Er is blijkbaar nogal wat gereserveerdheid om dit openbaar te maken.
Als technologische ontwikkeling van het beschermen tegen cybercriminaliteit lichtte Engelbrecht Federated Learning toe. Federated Learning maakt het mogelijk voor een netwerk van apparaten om zichzelf te trainen zonder de gegevens centraal neer te zetten. Voorbeelden zijn smartphones of IoT-apparaten zoals slimme deurbellen en thermostaten. Hierdoor wordt niet alleen de privacy van gebruikers behouden, maar ook de gebruikerservaring verbeterd.
Technology Trend Radar
Leden van het Verbond van Verzekeraars kunnen het nieuwe rapport gratis ontvangen door een mail te sturen naar Martijn Minkenberg (m.minkenberg@verzekeraars.nl), Innovatie lead bij de Insurance Academy van het Verbond.
Terugkijken: Ben je nieuwsgierig naar de presentatie van Jason Engelbrecht? Kijk het webinar terug op ons YouTube-kanaal.