Skip to Content

Dit jaar kopt het onderzoek “Social krijgt de plek die het verdient”. Alle 69 deelnemers geven aan social media te zien als belangrijkste communicatiekanaal voor binding met de klanten. Een positieve ontwikkeling, want de koppen van eerdere edities, van “Verzekeraars lopen achter op het gebied van social media” tot “Social media zit nog niet in DNA van verzekeraars”, waren niet altijd zo rooskleurig.

Interactie werkt
De grote winnaar van 2017 is Centraal Beheer, gevolgd door Aegon en Zilveren Kruis. Wat maakt de drie koplopers zo succesvol? Centraal Beheer speelt sterk in op ‘always-on content’ (aanwezig op de juiste plek, op het juiste moment, voor de juiste persoon) om de dialoog aan te gaan met de klant. Aegon stimuleert dialoog met informatieve blogs. Op Facebook worden uitdagende stellingen geplaatst om de dialoog tussen verzekeraar en klant, maar ook klanten onder elkaar. Zilveren Kruis experimenteert met livestreams en polls, wat tot veel interactie leidt.
Interactie is bij de drie koplopers de rode draad. En dat sluit helemaal aan bij de ontwikkeling die ITDS constateert: de nieuwe online verzekeraars zien de toegevoegde waarde van ‘social selling’. Social selling is eigenlijk het traditionele verkoopproces omkeren: je laat de klant naar jou toe komen met als doel waarde creëren, nieuwsgierigheid opwekken, kennis delen en online zaadjes planten in hun hoofden.

Facebook nog altijd nummer één
De deelnemende verzekeraars waren in 2017 veel op Facebook te vinden: nog altijd het belangrijkste social mediakanaal voor hen, zowel op het gebied van service, selling en advertising. 83 procent van de ondervraagden erkent zelfs dat Facebook (inclusief Facebook Messenger) de hoogste klanttevredenheid oplevert. Nieuw dit jaar is de meting van het gebruik van chatbots. Zes procent van de verzekeraars maakt hier gebruik van, maar dit zal in de komende jaren zeker toenemen, verwacht ITDS.

Benieuwd naar meer trends op het digitale front? Bekijk de Social Media Insurance Monitor 2018.