Skip to Content

Aan het woord is Marjolein Breed, MVO-manager van Aegon. In de eerste week na het uitbreken van de coronacrisis zat ze thuis. “Ik was in die eerste week vooral bezig met dingen afzeggen. Bijeenkomsten als de Week van het geld gingen ineens niet door en daar moest van alles voor worden geregeld. Niet leuk, maar wel noodzakelijk. En al met al behoorlijk hectisch.”

Financiële problemen

In de tweede week is de hectiek wat minder en de radertjes beginnen te draaien. Als MVO-manager denkt Marjolein vooral na wat Aegon kan doen om te helpen in crisistijd. “Het is onvermijdelijk dat veel mensen in de financiële problemen komen door corona. Iedereen kent wel iemand in zijn omgeving. Je zus met een lunchroom of een vriend die het als zzp’er al niet echt meezat de laatste tijd. Door ons programma Van schulden naar kansen wist ik al een beetje hoe ingewikkeld het is om financiële problemen te hebben. Hoe zou dat nu zijn? En wat kunnen wij doen om te helpen?”

Training voor medewerkers

Marjolein aarzelt geen moment. Ze neemt contact op met het NIBUD en met de CEO van Aegon. Met de eerste om te vragen of zij haar willen helpen met het idee medewerkers een training aan te bieden, zodat zij familie, vrienden en kennissen kunnen bijstaan met raad en daad. En met CEO Maarten Edixhoven om te vragen wat hij ervan vindt als medewerkers van Aegon een online training kunnen volgen in deze thuiswerktijd. Beiden zeggen volmondig ja. Aegon geeft groen licht om de plannen verder uit te werken. En het NIBUD past een al bestaande training aan corona aan en voegt er nog een extra webinar aan toe. Marjolein: “Het is belangrijk om te weten wat er mogelijk is om mensen te helpen, maar het is zeker zo belangrijk om te weten hóe je dat aanpakt. Helemaal als je geen adviseur bent, maar een familielid, vriend of kennis.”

Drempel is nu lager

Uiteraard heeft Marjolein de training zelf ook gevolgd, hoewel ze allang weet dat het leven voor mensen met schulden lastig en ingewikkeld is. “Ik ben al langere tijd vrijwilliger bij ons programma Van Schulden naar Kansen, maar heb ook baat gehad bij de training. Je leert hoe je kunt helpen, bijvoorbeeld door handige overzichten te maken. Of door concreet aan te geven waar informatie is te vinden. De training sluit daarom af met al die linkjes die mensen in financiële nood kunnen helpen.”
Het allerbelangrijkste aspect van de training is echter dat je leert hoe je je kunt gedragen. “Mensen die in de schulden zitten of dreigen te komen, vragen niet graag om hulp”, benadrukt Marjolein. “Die drempel lijkt nu lager, omdat iedereen snapt dat corona leidt tot financiële problemen, maar familie en vrienden moeten niet denken dat jij alles weet, omdat je bij een financial werkt. Je bent er om te helpen. In de training ligt de nadruk op die psychologische kant en leer je hoe je mensen het beste kunt benaderen.”

"Ik wil meer. Als het bij ons al zo stormloopt, kan dat bij andere verzekeraars toch ook?"

Veel collega’s willen helpen

Zonder het direct te weten, heeft Marjolein goud in handen. Op de eerste dag melden zich maar liefst 74 collega’s die de training willen volgen. Op dit moment staat de teller op 457 collega’s die de training hebben gevolgd, nu volgen of nog gaan volgen. En dan nog is Marjolein niet klaar. “Ik wil meer. Als het bij ons zo stormloopt, kan dat dan bij anderen ook? Een paar honderd medewerkers van Aegon is leuk, maar duizenden medewerkers van banken en verzekeraars is nog leuker.”

Sectorbreed

Ze zoekt contact met haar collega’s bij drie verzekeraars (NN, Achmea en a.s.r.) en vier  banken. “Het enthousiasme is groot, iedereen vindt het een goed idee en gaat ermee aan de slag. En begrijp me goed, het hoeft niet de training van het NIBUD te zijn. Ik ben tenslotte geen accountmanager bij het NIBUD. En het mag ook niet zo zijn dat je een vriend bij een bank of verzekeraar moet hebben om hulp te krijgen als je in financiële nood zit, maar dit is onze kans om als sector in actie te komen. Ik zou zeggen: gaan met die banaan!”