Skip to Content

Nikki Trip is nu bezig met het afronden van de master Global Business & Sustainability aan de Erasmus Universiteit. Ze heeft een flinke dosis ambitie en zet zich op verschillende manieren in voor een duurzame, leefbare toekomst voor haar eigen en toekomstige generaties. Zo is zij oprichter van Aandeelhouders van de Toekomst, maakt de podcast Expeditie Toekomst en laat de stem van jongeren horen in panels en denktanken waaraan zij deelneemt.

Trip zette verzekeraars tijdens de Algemene Ledenvergadering (ALV) op scherp vanuit haar eigen constructieve en rebelse kijk op de sector. En Trip heeft haast, want er moet nog veel gebeuren om ervoor te zorgen dat de opwarming van de aarde onder de 1,5 graad blijft. Ze heeft zich tijdens het afstuderen in de financiële sector begeven en merkte een paar dingen op. “Ik mis jonge mensen, frisse ideeën en samenwerking tussen generaties om de grote problemen als klimaatverandering en een duurzaam leven op te pakken.” Daar wil ze graag wat aan doen en het is dan ook haar missie geworden om die samenwerking aan te jagen.
En dat is precies wat zij gisteren tijdens de ALV deed. Vanuit haar kijk op de sector zette ze verzekeraars op scherp. “Ik wil de wereld op een eerlijke manier duurzaam maken. Het liefst nu, in deze ‘decade of action’. Lukt dat niet? Dan heb ik een probleem, want een leuk huisje kopen op Mars wordt vast lastig met mijn studieschuld”, zucht ze.

"Geen generatie blijft gespaard"

Decade of action

“Actie ondernemen is echt nodig, want als we op deze voet door leven, hebben we al vóór 2030 het hele carbon-budget gebruikt om onder de 1,5 graad te blijven,” waarschuwde Trip. Ook gaan we volgens haar dan door zogenoemde planetaire grenzen die samenhangen met het klimaat, zoals de afname van biodiversiteit en het watergebruik. “Als we door die grenzen gaan, is niet te voorspellen welke consequenties dat heeft voor de leefbaarheid van onze wereld. En dan spreek ik niet alleen over mijn generatie en die daarna. Ook nu zijn de veranderingen al zichtbaar. Kijk maar naar de overstromingen in Limburg. Geen generatie blijft gespaard, dus dit is echt de ‘decade of action’.”

Nikki Trip (Foto: Tanno Witkamp)

Transitiepijn zal worden gevoeld

Trip riep op om samen, jong én oud, de uitdagingen aan te gaan. Verzekeraars spelen daar met hun enorme beleggingsportefeuilles een grote rol in. Zeker als je kijkt naar de core business van verzekeraars merkt ze op: In een wereld vol onzekerheden mensen en de maatschappij de verzekering bieden die ze nodig hebben om te kunnen blijven ontwikkelen en vooruitstreven. “Maar met alle premies die worden betaald, zou het toch gek zijn wanneer daarmee risico’s als klimaatverandering juist worden aangewakkerd?”

Verzekeraars zitten niet stil, maar de portfolio’s van veruit de meeste maatschappijen zijn nog niet in lijn met de 1,5 graad-doelstelling of andere planetaire grenzen. “Daar moet wat mij betreft heel snel verandering in komen. Ik spoor jullie dan ook aan om kritisch te kijken naar het uitsluiten van niet-duurzame bedrijven. Sommige bedrijven en sectoren zijn een te groot risico. Investeer er niet meer in en verzeker ze ook niet meer. De maatschappij zal wat transitiepijn moeten doormaken om op tijd die duurzame economie te kunnen realiseren. En neem niet alleen de fossiele industrie onder de loep, maar kijk bijvoorbeeld ook kritisch naar de bio-industrie en de luchtvaart. Sluit uit wat echt uitgesloten moet worden. Volg daarnaast Paris aligned benchemarks in plaats van het blindelings vertrouwen op de S&P 500. En doe je aan engagement? Maak dan scherp beleid op de niet-duurzame investeringen die nu nog in de portefeuille zitten en handel actief. Laat je daarbij ondersteunen door partijen als VBDO.”

"Wat kun jij doen om je footprint te verkleinen?"

Duurzame verzekeringen

Trip haalde naast de beleggingsportefeuille ook het productaanbod van verzekeraars aan. De vraag naar duurzame verzekeringen neemt namelijk toe. “Dat blijkt bijvoorbeeld uit de consumentenmonitor die laat zien dat zestig procent van de consumenten het belangrijk vindt dat hun verzekeraar duurzaam is. Maar ik merk het ook bij mijn leeftijdsgenoten. Wij maken ons echt zorgen om het klimaat en onze toekomst en willen bewust kiezen voor duurzame producten en diensten.”
Gelukkig ziet ze steeds vaker de optie om je footprint te verkleinen voorbijkomen. Zoals bij de vergelijking van zorgverzekeringen. “Daar word ik blij van. En ik moedig mijn vrienden, familie en netwerk als de Aandeelhouders van de Toekomst ook aan om daar bewust bij stil te staan.”

De weg naar een duurzame wereld draait volgens Trip om kiezen. “Kies voor het uitsluiten van niet-duurzame bedrijven, kies voor het ontwikkelen van duurzame producten en doe het nu. De status quo aanhouden of wachten op wetgeving is overigens ook een keuze, maar wel eentje met mogelijk grote financiële risico’s. Klanten worden steeds kritischer, zeker die van mijn generatie.”

Verzekeren is vooruitzien

Tot slot riep Trip op om nog veel verder vooruit te kijken dan verzekeraars nu al doen. “Dus niet naar 2030 maar naar 2100, want dan ben ik er waarschijnlijk nog.” Maar hoe nemen verzekeraars dat lange termijnperspectief mee in de dagelijkse praktijk? “Door samen te werken met alle generaties, en dat geluid ook naar binnen te halen in bestuurskamers. Ik las in jullie nieuwe koers 2022-2024 het zinnetje ‘verzekeren is vooruitzien’. Voor jullie waarschijnlijk niets nieuws, maar mij raakt het. Zoek de connectie met alle generaties en kijk ver vooruit. Niet morgen, maar vandaag!”

JIP 2021: Duurzame innovaties voor verzekeraars
Het Jongeren Innovatie Programma stond in 2021 in het teken van ‘duurzaamheid’. Tijdens deze training werkten maar liefst 48 young professionals van 25 verschillende maatschappijen aan innovaties en nieuwe inzichten op het gebied van duurzaam beleggen, circulaire economie, energietransitie, klimaatverandering en mobiliteit. Naast de afsluiting van het JIP op 9 december, pitchten 3 van de 10 JIP-teams hun idee nogmaals tijdens de ALV aan de directieleden van verzekeraars. Het is één van de manieren van samenwerken tussen generaties in de sector. Ben je nieuwsgierig naar de innovaties en heb je zin in een dosis inspiratie?
Bekijk de 10 concept posters op verzekeraars.nl/JIP.