Egeter is Sustainability Manager bij a.s.r. Schade en voorzitter van de recent opgerichte Issuecommissie Duurzaam Schade Verzekeren van het Verbond (zie kader). Samen met Hans de Witt (Partner Financial Services bij Deloitte) en Ruben van Rhenen (Senior Manager Duurzaamheid Financial Services bij Deloitte) verzorgde ze een praktische presentatie over net zero-doelstellingen, gevolgd door een paneldiscussie waar ook Jules Brader van de Goudse aanschoof.
De Witt trapte de sessie af en nam de toehoorders mee terug naar de basis, “Waarom is deze transitie nodig?”. Hij refereerde onder andere naar de Klimaatmiddag 2022 van het Verbond waar Helga van Leur de Hawkin stripes presenteerde. Die strepen laten de gemiddelde temperatuurstijging zien vanaf 1850.
“Wat blijkt, de jaren 2013 tot en met 2021 behoren tot de 10 warmste jaren die ooit zijn gemeten. Ook staat vast dat de CO2-stijging een significante factor is in de klimaatverandering wat leidt tot onder andere de temperatuurstijging op aarde. Daardoor wordt de noodzaak van onder andere een CO2-neutrale samenleving steeds groter. En als we in 2050 klimaatneutraal zijn, hebben we volgens verschillende wetenschappers de beste kans om de opwarming maximaal 1,5 graden te laten toenemen. Daarvoor is wel een concrete net zero-strategie nodig, waarvan CO2-neutraal een onderdeel is.”
CO2-reductiedoelen stellen, hoe doe je dat?
“Om als verzekeraar concrete stappen te kunnen zetten, moet je doelen stellen”, vervolgt Van Rhenen. “Om te beginnen doe je dat door de huidige CO2-uitstoot van je organisatie te meten om daarna doelen te kunnen stellen om deze te kunnen reduceren. De CO2-uitstoot van je organisatie is te categoriseren in 3 scopes. Scope 1-emissies bestaan uit de directe uitstoot, bijvoorbeeld eigen wagenpark en eigen kantoren. Scope 2 bestaat uit de indirecte emissies uit ingekochte energie, bijvoorbeeld verwarming en verlichting. En scope 3 bestaat uit de indirecte emissies in de waardeketen, bijvoorbeeld de uitstoot van het verzekeringsportfolio.”
Om verzekeraars te helpen, deelt hij 4 stappen voor een net zero-strategie en geeft uitleg aan de hand van een voorbeeld betreffende een portefeuille van autoverzekeringen (scope 3). Zijn boodschap aan verzekeraars is om niet langer af te wachten: “Experimenteer en leer.”
Stap 1 | Nulmeting en materialiteit
Breng emissiedata van de portfolio’s in kaart, voor autoverzekeringen bijvoorbeeld op basis van cijfers van het RDW. Bereken per auto de jaarlijkse premie/totale kosten auto. Bereken en tel de emissies per auto op voor hele portefeuille. Je krijgt dan inzicht waar in welke portefeuille vervolgens de grootste winst te behalen is.
Stap 2 | Doelen en strategie bepalen
Stem de net zero-strategie af op de bestaande bedrijfsstrategie. Kijk naar de gewenste ontwikkeling van portefeuilles, stel realistische doelen voor reductie en zorg voor draagvlak voor deze doelen.
Stap 3 | Actieplan en uitvoering
Maak een concreet actieplan om de doelen te behalen. Wat is er voor nodig om het doel te halen? Hoe kan de portefeuille worden veranderd zodat de CO2-uitstoot omlaag gaat?
Stap 4 | Meten en rapporteren
Om te bepalen of de doelen worden gehaald, is het belangrijk om te meten. En om zowel in- als extern te rapporteren.
Kijkje in de keuken van a.s.r.
Daarna deelde Egeter haar ervaring met het maken van een net zero-strategie voor de schadeverzekeringsportefeuille. “Zo’n stappenplan klinkt op papier simpel, maar kan in praktijk best lastig zijn. Stap één is dus die nulmeting. Daarvoor moet je weten wat de CO2-uitstoot is van klanten. Wij hebben de CO2-emissies van onze schadeverzekeringsportefeuille in kaart gebracht met behulp van de PCAF-database.” Ze merkt daarbij op dat de oplettende luisteraar misschien zal zeggen dat het gebruik van een database niet ideaal is. Waarom niet? Omdat veel databases uitgaan van gemiddelden in plaats van de daadwerkelijke emissies van klanten. “Maar omdat veel klanten op dit moment hun emissies niet weten, is een gemiddelde uitstoot op basis van een SBI-code of automerk in deze fase prima om mee te beginnen.”
Als je eenmaal weet wat de CO2-uitstoot van de portefeuille is, kan je vervolgens reductiedoelen stellen. Egeter: “Het simpelste doel is natuurlijk het doel van het Parijsakkoord, in 2050 moet de uitstoot netto nul zijn. Om daar te komen, is het verstandig om de komende jaren in stukjes te hakken, door je eerste doelstellingen te richten op bijvoorbeeld 2030. Daarbij is het handig rekening te houden met de transitiepaden die zich gaan voltrekken in de maatschappij. Daarover is al veel gepubliceerd, bijvoorbeeld door de overheid en door verschillende banken.
“Maar hoe ga je de beoogde CO2-reductie dan ook écht bereiken? Het is aan te bevelen om daar goede (jaarlijkse) actieplannen voor te maken. In dat proces kan je fikse hobbels tegenkomen, want hoe stimuleer je klanten om mee te gaan in de transitie? “Dat kan bijvoorbeeld door ondernemers ondersteuning te bieden bij de energietransitie van hun bedrijf naar netto nul op de meter zoals wij dat doen met hulp van Klimaatroute die tegen een gereduceerd tarief een energiescan uitvoert en, op verzoek, nog een jaar kan begeleiden bij het aanvragen van offertes, vergunningen en subsidies. Of door consumenten verzekeringsproducten te bieden die bijvoorbeeld het gebruik van fossielvrij vervoer of duurzaam herstel stimuleren.”
Verzekerbaarheid
Tijdens de paneldiscussie komt het sociale aspect van de transitie van de maatschappij naar CO2-neutraal uitgebreid aan de orde. Feit is dat een dieselauto waarschijnlijk nooit emissievrij zal worden en elektrisch rijden nog kostbaar is voor veel mensen. Panellid Brader: ”Samenwerking tussen de verzekeringsbranche, de overheid en de autobranche is nodig om bijvoorbeeld de overgang naar elektrisch rijden makkelijker en aantrekkelijker te maken. Het moet de transitie mogelijk maken, waarbij niemand wordt uitgesloten.”
“Gelukkig komen er steeds meer nieuwe energiezuinige en emissieneutrale technieken op de markt,” besluit Egeter. “Die proberen we zo veel mogelijk verzekerbaar te maken via onze sustainability desk zodat klanten, die bereid zijn om mee te gaan in de transitie, goed verzekerd kunnen overstappen naar deze varianten.”
Issuecommissie Duurzaam Schade Verzekeren
Sinds eind 2022 is er binnen het Verbond van Verzekeraars een Issuecommissie Duurzaam Schade Verzekeren opgericht. Daaronder vallen werkgroepen zoals de werkgroep Net Zero. Deze werkgroep bestaat uit vertegenwoordigers van a.s.r., Atradius, de Goudse, Achmea, HDI en NN Group. Het doel is om verzekeraars te informeren en handingsperspectief te bieden m.b.t. het emissieneutraal maken van verzekeringsportefeuilles. Want die draagt bij aan een emissieneutrale economie voor een leefbare toekomst. Binnenkort start een ledenonderzoek naar behoeften als het gaat om de net zero-transitie en na de zomerperiode wordt een paper net zero verwacht.
Wil je meer weten over deze issuecommissie en werkgroepen? Neem dan contact op met Marieke Beugel, beleidsadviseur van het Verbond.