Skip to Content

“Het is niet toevallig dat de winnaar van deze eerste Koploper aanwezig is op dit event. Zij hebben toegankelijkheid zo hoog in het vaandel staan dat ze hun motto om ‘het recht toegankelijk voor iedereen te maken’ heel letterlijk nemen”, aldus Swienink voor een volle zaal in Nieuwegein. Uit het juryrapport tekent ze op dat ARAG twee jaar geleden de website compleet heeft vernieuwd en daarbij ook de toegankelijkheid kritisch onder de loep genomen. “Wat accessibility betreft scoren we nu tachtig procent in Siteimprove, maar het spreekt voor zich dat we gaan voor een honderd procent score”, benadrukt het Online Team.

Chatbot Lisa

De stappen die ARAG al heeft gezet, zijn onder meer het verbeteren van de menustructuur, het hiërarchisch gebruiken van koppen op elke webpagina, extra visuele indicaties voor links, het aanpassen van kleurcontrasten en de introductie van chatbot Lisa, de virtuele service medewerker van ARAG.
Daarnaast is de verzekeraar nog veel meer van plan. “We willen bijvoorbeeld de lees meer-links aanpassen, zodat duidelijker is wat de lezer kan verwachten. ‘Wanneer heeft u recht op pensioen?’ is een stuk transparanter dan het algemene ‘lees meer’. Ook willen we, met terugwerkende kracht, de video’s op onze website en YouTube ondertitelen. En, niet onbelangrijk, we gaan alle aanpassingen ook laten testen. Onder meer door een collega met een visuele beperking.”

Organisatiebreed

De belangrijkste stap die ARAG zet, is dat de verzekeraar toegankelijkheid organisatiebreed op de agenda zet. Swienink: “Elke afdeling is een belangrijke schakel in het geheel. Het werken aan toegankelijkheid is ook nooit klaar. Het is een kwestie van stap voor stap. Daarom is de verkiezing van de Koploper Toegankelijkheid een aanmoedigingsprijs.”
De prijs bestaat uit een dag training van de Stichting Accessibility. De inhoud van de training wordt geheel afgestemd op de wensen en behoeften van het Online Team dat naast Satia Bansdhari en Martijn van den Heuvel bestaat uit Femke Marischler en Claudia Wind.

Genomineerden

Andere genomineerden voor de Koploper prijs waren Achmea en de Vereende. Achmea is, net als ARAG, begonnen om “de hobbels op de digitale snelweg te verwijderen én te vermijden”. De eerste stap is, volgens Achmea, om collega’s te laten weten dat er veel klanten zijn die moeite hebben met de digitale wereld. “Zo geven wij door posters van DigiToegankelijk.nl inzicht in de problemen die klanten kunnen ervaren. Daarnaast hebben twee collega’s die niet goed zien, meegekeken bij de ontwikkeling van het nieuwe pensioenportaal. En we laten medewerkers via een Virtual Reality-bril verschillende vormen van slechtziendheid zelf beleven.”
Ook de Vereende is drukdoende om de website(s) zo toegankelijk mogelijk te maken. “Dat is een continue proces”, vertelt Roland Verhoef, “maar we hebben in ieder geval op de website van het Waarborgfonds al een interactieve video gelanceerd. Op die manier is de informatie op de website ook toegankelijk voor bijvoorbeeld analfabeten. Daarnaast willen we van onze algemene voorwaarden ook een luisterdocument maken en kijken we op diverse andere manieren hoe we de websites toegankelijker kunnen maken.”

Video

Geïnteresseerd in meer informatie? Bijvoorbeeld om inspiratie op te doen voor de Koploper-prijs van 2020? Speciaal in het kader van de Week van de Toegankelijkheid heeft MKB-Nederland een video opgenomen.

Meer informatie over digitale toegankelijkheid

Bekijk onze themapagina over digitale toegankelijkheid