Nieuwe serie over klimaatOns klimaat verandert en niet zo’n beetje ook. De kans op extreem weer neemt toe. Dat betekent dat er ook een grotere kans is op schade. Door bliksem, hagel, overstroming, regen, sneeuw, vorst, ijzel of wind. Als verzekeraars de klimaatrisico’s het hoofd willen bieden en verzekerbaar willen houden, moeten ze actie ondernemen. En dat doen ze gelukkig ook. In een serie artikelen komt steeds één concreet project aan bod. We trappen af met de nieuwe campagne van Klaverblad die graag meer groen wil zien, en in onze volgende nieuwsbrief richten we het vizier op BlueLabel (een initiatief van Achmea, Royal Haskoning en Nelen & Schuurmans) dat vorig jaar de eerste waterkwetsbaarheidsscan ter wereld lanceerde. Andere suggesties zijn nog steeds welkom! Mail dan naar m.de.groene@verzekeraars.nl. |
Natuurlijk hoopt Linders op meer, maar de campagne is nog maar net van start gegaan. Op 22 februari werd de aftrap verricht in de Steenstraat in Spijk waar Klaverblad samen met de gemeente Zevenaar en Operatie Steenbreek betegelde voortuinen van het nodige groen heeft voorzien. “We hebben geen specifiek streefaantal, maar elke vierkante meter waar tegels worden vervangen door groen, helpen mee in het doel om wateroverlast te voorkomen.”
Tegoedbon Intratuin
Het idee is even simpel als doeltreffend: iedere klant met een Klaverblad Woonhuis- en/of Inboedelverzekering die minimaal één vierkante meter tegel vervangt door groen en daar ook het bewijs voor levert met een voor- en nafoto, krijgt een tegoedbon van honderd euro voor de Intratuin. “Wij willen graag onze maatschappelijke betrokkenheid tonen”, legt Linders uit. “Ik woon zelf in een nieuwbouwwijk en zie veel tegels in tuinen. Maar liefst veertig procent van de tuinen in Nederland is betegeld en dat water kan daar niet weg. Sterker nog, 85 procent van dat water loopt zo het riool in en het hoeft weinig betoog dat het riool de enorme hoeveelheid regenwater van extreme hoosbuien niet kan verwerken. Als tien procent van het betegelde tuinoppervlak wordt omgezet in groen, dan stroomt er jaarlijks ruim 32 miljoen kubieke meter regenwater minder naar het riool.”
Linders is reëel. “Wij gaan het wateroverlastprobleem in Nederland niet oplossen, maar we hopen wel een bewustwording op gang te brengen en mensen te stimuleren om zelf tot actie over te gaan. Dinsdag is onze commercial waarin we aandacht vragen voor het probleem voor het eerst op televisie verschenen en daarmee hopen we zoveel mogelijk mensen te bereiken.”
Naar buiten kijken
De reacties tot nu toe zijn louter positief en variëren van ‘Goed bezig Klaverblad’ tot ‘ik hoop dat er nog veel meer mensen mogen volgen’. Linders: “Het is mooi om te zien hoe het leeft. Dit is de tweede campagne die wij scharen onder het ‘meer naar buiten kijken’. Wij zijn vorig jaar gestart met een campagne rondom onze brede woonverzekeringen, waarbij we vertelden dat zonnepanelen gewoon meeverzekerd zijn, en richten ons nu op het groen. Uiteraard is daar een heel traject aan voorafgegaan. Zo zijn de commercials vorig jaar al opgenomen en hebben we in 2017 besloten dat we meer moeten vertellen. Bijvoorbeeld over wat wij zien dat er om ons heen gebeurt en hoe Klaverblad daarin staat. Dat vertellen we niet altijd, maar nu dus wel.”