De captains van elk team presenteerden aan de kijkers thuis en een speciaal panel. Dat panel bestond uit innovatie- en duurzaamheidsexperts Erik van Rietschoten (Information Manager bij De Goudse), Annelien van Meer (Sustainability Manager bij a.s.r.), Geeke Feiter (Directeur bij het Verbond) en een vijftal beleidsadviseurs van het Verbond die zich bezighouden met de vijf subthema’s van het JIP 2021: duurzaam beleggen, circulaire economie, energietransitie, klimaatverandering en duurzame mobiliteit.
Thematische aanpak werkt
Volgens projectmanager Ellen Jonges was het in meerdere opzichten een bijzondere editie. Niet alleen door corona, maar ook door de doorontwikkeling van deze vijfdaagse innovatietraining. Het JIP had voor het eerst in zes jaar een thematische aanpak waarbij in 2021 ‘duurzaamheid’ centraal stond. “Duurzaam werken en leven is één van de belangrijkste uitdagingen van nu. En ook verzekeraars zetten stappen op dit terrein. De keuze voor het thema duurzaamheid was dan ook snel gemaakt en sloeg aan. In plaats van 25 aanmeldingen, stonden er in september maar liefst 48 deelnemers vanuit 25 verschillende verzekeringsmaatschappijen te trappelen om te leren innoveren.”
Impact maken
Een week na afloop van het JIP deden 3 geselecteerde JIP-teams hun pitch nogmaals tijdens de Algemene Ledenvergadering van het Verbond. “Die drie innovaties sluiten goed aan op de nieuwe koers 2022-2024 Samen Sterker van verzekeraars die tijdens de ALV is gepresenteerd. De kans om nog meer impact te maken, liet de JIP-organisatie dus niet gaan. Want naast leren innoveren is het doel van het JIP ook om de sector te inspireren met nieuwe inzichten en voorzien van innovatieve oplossingen.”
De drie geselecteerde innovaties:
Duurzaam beleggen: #VerzekerJeVanEenDuurzameToekomst
#VerzekerJeVanEenDuurzameToekomst biedt een stemsysteem bieden we particuliere verzekerden de mogelijkheid om op een laagdrempelige manier invloed uit te oefenen op de thema’s waarin hun premie wordt belegd. Klanten kunnen stemmen op duurzame beleggingen, gekozen door een panel van klanten en deskundigen, om zo invloed te hebben en hun verzekeraar te bewegen naar een duurzame wereld. Stemmen kan op zowel grote als kleine duurzame thema’s voor langdurige of snelle, korte termijn impact. Dit systeem zorgt voor maatschappelijke impact, een duurzame relatie tussen klant en verzekeraar én draagvlak voor toekomstige wetgeving.
Circulaire economie: Orbit
Orbit heeft in 2030 een positieve bijdrage geleverd aan de bewustwording bij klanten om steeds vaker te kiezen voor de duurzame keuze bij schadeherstel. Met behulp van Orbit kunnen verzekeraars klanten 180 graden laten draaien door inzicht te geven in hun ecologische voetafdruk bij schadeherstel. Bekijk ook de korte animatievideo via de QR-code op de concept poster.
Duurzame mobiliteit: HUUB
De leden van het Verbond van Verzekeraars hebben verspreid over Nederland de mooiste kantoren. Wat als we onze deuren voor elkaar openen? Dan zit Huub overal in Nederland. Inpandig bij diverse verzekeraars, maar onafhankelijk zodat privacy en security zijn gewaarborgd. Er is altijd een werkplek dichtbij huis. HUUB verkort reistijd, biedt een inspirerende werkplek en een ontmoetingsplek voor branchegenoten.
Alles over het JIP
Benieuwd naar alle innovaties? Bekijk de tien concept posters op onze website.