Wat is er zo leuk aan het geven van een gastles?
“Ik ben bevoegd tweedegraads wis- en natuurkundedocent en heb ooit enkele maanden lesgegeven toen ik even zonder werk kwam te zitten. Op dat moment volgde ik de studie voor actuariaat en kreeg een baan aangeboden in de pensioenwereld. Na lang dubben koos ik voor het geld, maar ik mis het lesgeven nog steeds. Als ik morgen de Staatsloterij win, ga ik gelijk weer voor de klas staan.”
Geef je daarom geregeld gastlessen op het mbo?
“Ik vind lesgeven nog steeds het mooiste wat er is. Daarnaast zit de jongste van mijn drie kinderen op het mbo. Ik ervaar dagelijks tegen welke problemen deze groep jongeren aanloopt. Verzekeren is voor jongeren gecompliceerd, terwijl het voor mij makkelijk is. Waarom zou ik het dan niet uitleggen als ik de kennis heb en weet dat ik het ook kán uitleggen?”
Tegen welke problemen lopen mbo’ers aan?
“Heel veel tieners denken dat ze weten hoe de wereld in elkaar zit, maar in werkelijkheid is hun wereldbeeld nog vrij klein. De financiële wereld is complex en als je je zaakjes niet op orde hebt, kun je tegen enorme problemen aanlopen. Financieel bewustzijn is dus essentieel voor je toekomst. Ik probeer als gastdocent de wereld een stukje beter te maken door mijn kennis over te dragen aan deze groep.”
"Heel veel tieners denken dat ze weten hoe de wereld in elkaar zit, maar hun wereldbeeld is nog vrij klein"
Waarom moeten jongeren van 16, 17, 18 jaar al van alles weten over verzekeringen?
“Als je achttien jaar bent, ben je in Nederland volwassen en moet je belangrijke keuzes maken. Je moet dan bijvoorbeeld je eigen zorgverzekering regelen. Maar financiële keuzes beginnen vaak al eerder. Misschien koop je op je 16e een scooter die je moet verzekeren. Of je gaat op reis en vergeet een verzekering af te sluiten. Als er dan iets naars gebeurt, draai je zelf voor de (zorg)kosten op. Dat kan behoorlijk in de papieren lopen. Jongeren moeten financieel worden voorbereid op hun toekomst en helaas is het niet vanzelfsprekend dat ze van huis uit meekrijgen hoe ze met geld om moeten gaan. Als je kijkt naar programma’s als Een Dubbeltje Op Zijn Kant weet je dat niet alle ouders voldoende kennis hebben om hun kinderen daarbij te helpen.”
De jongeren kunnen ook denken dat jij ze komt vertellen dat ze vooral meer verzekeringen moeten afsluiten?
“Nee, dat is zeker niet de bedoeling. Ik probeer ze met name mee te geven dat ze zelf moeten nadenken over de risico’s die ze lopen en of ze daar wel of geen verzekering voor moeten afsluiten. Een telefoon is altijd wel een mooi voorbeeld. Als jij genoeg geld ter beschikking hebt, hoef je je er niet druk om te maken dat er wat met je telefoon gebeurt. Maar als je de eindjes aan elkaar moet knopen en niet zomaar een telefoon kunt vervangen, terwijl je echt niet meer zonder kunt, dan kun je overwegen om een verzekering af te sluiten. In de verzekeringsbedrijfstak is jaren geleden al een ommekeer gekomen om mensen juist te waarschuwen voor oververzekering. Essentieel is en blijft echter dat je wel zelf na moet denken over de (financiële) risico’s die je loopt. Dat is de rode draad in mijn les.”
"Tieners moeten zelf leren nadenken over de (financiële) risico's die ze lopen"
Helpt het dat je zelf kinderen in die leeftijdscategorie hebt?
“Zeker. Door mijn drie kinderen weet ik dat tieners in eerste instantie een afwachtende houding aannemen. Ik ben daar ook niet bang voor. Met anekdotes en de nodige interactie probeer ik het leuk te houden en de studenten ook een beetje uit te dagen. De truc is om het wereldbeeld van deze studenten een stuk groter te maken. Als ze mij na afloop van de gastles vertellen dat ze iets nuttigs hebben geleerd, dan ben ik dik tevreden. Kennis is het mooiste cadeau dat ik iemand kan geven. Het kost niets, alleen tijd, terwijl de student er de rest van zijn of haar leven profijt van kan hebben.”
Gastles aanvragen?
Ben jij docent op het mbo en wil je graag een gastles aanvragen? Ga naar het matchingsysteem. Een gastles tijdens de Week van het geld (11-15 maart) is leuk, maar kan gedurende het hele schooljaar worden aangevraagd én gegeven.