Skip to Content

“Traditiegetrouw zijn Europa en de VS belangrijke werelddelen voor transport en dus ook voor de verzekeringsmarkt. Daarnaast is het verre oosten een markt in ontwikkeling. Ook ons land spreekt een krachtig woordje mee in de transportwereld, zowel lokaal als internationaal. Daarom is het Verbond van Verzekeraars, net als associaties van 42 andere landen, lid van de International Union of Marine Insurance.

Maritieme veiligheid

IUMI is een lobbyorganisatie en onderhoudt contacten met veel organisaties. Denk aan de Verenigde Naties en de Europese Unie. Maar ook aan Oceana (die illegale visserij actief tegengaan), IMO (International Maritime Organisation), IACS (International Association of Classification Societies, ontwikkeling van standaarden) en de World Ocean Council.
Er is zelfs een speciale commissie die vier keer per jaar een update geeft van de zogenaamde Policy Agenda, waarin de stand van zaken van lopende lobbytrajecten wordt beschreven. Belangrijke thema’s op dit moment zijn veiligheid van containerschepen en veerboten (RoRo’s), ESG en autonoom/onbemand transport. Daarnaast staan onderwerpen als sancties en maritieme veiligheid al veel langer op de IUMI-agenda.

Congres

Elk jaar organiseert IUMI een groot internationaal congres voor zo’n 700 deelnemers. De diverse forums en commissies organiseren in drie dagen tijd diverse workshops en paneldiscussies, met maar liefst zestig externe sprekers. Naast een hoofdbestuur bestaat IUMI namelijk uit een flink aantal formele gremia. Zo buigen branchecommissies als Cargo, Ocean Hull, Fishery, Yachts, Liability en Offshore Energy zich over educatie, big data & digitalisering, preventie, sancties en, uiteraard zou ik bijna durven zeggen: duurzaamheid.

Turbulente wereld
De wereld van transport(verzekeringen) is turbulent en dynamisch. En, niet verwonderlijk, sterk internationaal georiënteerd. Alle grondstoffen, materialen en spullen die wij gebruiken, worden vervoerd. Vaak komen ze van ver weg. Over land, via de binnenwateren en ook via de zee. Aan dat vervoer zijn risico’s verbonden die via een transportverzekering (Marine Insurance) kunnen worden afgedekt. Een van de belangrijkste partijen voor transportrisico’s is de verzekeringsmarkt Lloyds of London.
De oplopende inflatie, de door klimaatverandering frequentere en grotere stormen, maar ook geopolitieke spanningen, waaronder de oorlog in de Oekraïne, zijn van grote invloed op de transportverzekeringsmarkt.

Turbulentie

Het congres heeft elk jaar een ander thema. Dit jaar is in Edinburgh (Schotland) gekozen voor Strenght & Stability in Turbulant seas. De turbulentie komt voort uit de gebruikelijke verliezen, maar is ook het gevolg van de geopolitieke situatie, inflatie, technologische ontwikkelingen en discussies over duurzaamheid.
Dat laatste, en dan zeker de rol van verzekeraars bij duurzaamheid, is sinds enkele jaren een van de rode draden. Duurzaamheid is een breed thema, waarbij het vanzelfsprekend gaat over zero-emissie. Maar ook over veiligheid en het welzijn van de bemanning. En over het tegengaan van illegaal, ongeregistreerd en ongeïdentificeerd transport.
Uiteraard is er geen sprake van dat verzekeraars collectief hun klanten kunnen voorschrijven wat ze moeten doen, maar ze kunnen wel samenwerken met die eerdergenoemde organisaties om zoveel mogelijk duurzaamheid en veiligheid te bevorderen.

Nederlandse inbreng

Vanuit de Nederlandse markt zijn op dit moment vier commissieleden actief: Jenny Groeneveld (HDI Global - Ocean Hull commissie), Victor van de Lest (Corins - Loss Prevention commissie), Emiel Paaij (DUPI - Facts & Figures commissie) en Stefan de Rooij (DUPI - Inland Hull, Fishing Vessels & Yachts commissie).
Anneke Kooiman (DUPI) is lid van het IUMI-hoofdbestuur en praat mee over strategische ontwikkelingen. Zelf ben ik al weer acht jaar secretaris van de IFY-commissie die gaat over Binnenvaart, Visserij en Pleziervaart.
Specifieke issues in mijn commissie zijn de risico’s van brand aan boord. Bijvoorbeeld door het gebruik van lithium-ion batterijen. Daarnaast houden we ons bezig met stormrisico’s, het bestrijden van illegale visserij en drugstransport.
Frouwke Klootwijk-de Vries, voorzitter van de Internationale Vereniging het Rijnschepenregister (IVR), gaf dit jaar een interessante presentatie over de emissie calculatie tool die het IVR heeft ontwikkeld.

Rotterdam in 2026

Na drie lange dagen hebben we gisteren het IUMI-congres afgesloten. Dat betekent dat de voorbereidingen voor de verkiezingen van nieuwe commissieleden weer snel zullen beginnen. Net als het organiseren van het congres in 2024. Berlijn is dan de gastheer. Het wordt een speciale versie, want IUMI bestaat dat jaar 150 jaar. Over drie jaar, in 2026, is het Verbond de organiserende associatie en wordt het congres in Rotterdam gehouden. De voorbereidingen daarvoor zijn ook al gestart. Vanzelfsprekend zal ik geregeld een update geven van de voortgang van de voorbereidingen. Zijn er intussen vragen? Mail me gerust.”