Skip to Content


Waarom een Innovatieplatform?

“Innovatie en digitalisering zijn nodig om te overleven. Vandaag de dag zit innovatie meer dan ooit in the top of our minds.” Dat zei Verbondsdirecteur Geeke Feiter-Van Heuvelen tijdens de lancering van het Innovatieplatform in het voorjaar van 2020. Volgens haar moet het Innovatieplatform niet alleen de trends voor de Nederlandse verzekeringsmarkt duiden, maar ook de innovatieagenda van het Verbond concretiseren.
Nieuwsgierig? Kijk op onze site.

Waarom doen jullie mee aan het Innovatieplatform?

“Dat heeft te maken met twee doelen. Het eerste is dat we graag willen innoveren en de verzekeringsmarkt verder willen brengen. Het tweede is dat we maatschappelijke impact willen maken. Dat kun je beter samen doen dan alleen. Wij zijn een van de grotere verzekeraars in Nederland en dan is het al snel een goed signaal als je deel wilt nemen aan een platform en er samen met andere verzekeraars de schouders onder wilt zetten om er een succes van te maken. Ruim vijf jaar geleden zijn wij gestart met Sparklab en langzaam maar zeker gegroeid naar waar we nu staan. Zo staat er inmiddels een compleet innovatiebeleid en is er een transformatie-innovatie agenda die een afgeleide is van de strategie van NN. Daarin hebben we de verbinding gezocht met de sterke competenties die NN heeft en het innovatieve karakter van ons lab. Dat willen we ook graag inzetten voor het Verbond.”

Wat zijn voor jou belangrijke doelen binnen het platform?

“In mijn ogen is het voornaamste doel impact maken. Liefst wil ik samen met de andere betrokken partijen echt iets neer zetten voor de samenleving. Het zou mooi zijn als dat lukt via de krachtenbundeling in het Innovatieplatform. Bijvoorbeeld door een maatschappelijk probleem aan te pakken dat zowel Nederland als de verzekeringsindustrie verder helpt. Een onderwerp dat we moeilijk alleen kunnen aanpakken en samen juist meer impact mee kunnen maken. Ik denk onder meer aan thema’s als duurzaamheid en klimaat. We zien dingen op ons afkomen die klimaatgerelateerd zijn en waar we allemaal last van hebben. Zoals het toenemende risico op overstroming en de droogte die de fundering van onze huizen aantast. Gelukkig zijn er ook positieve kanten als nieuwe manieren van energieopwekking, maar ze hebben één ding gemeen. Het zijn allemaal ontwikkelingen die impact hebben op verzekeraars en de maatschappij. Ik denk dat we daar samen het verschil kunnen maken.”

Hoe onderscheidend is het innovatievermogen van de sector ten opzichte van de big tech?

(lachend) “Die vraag krijg ik vaker. Of big tech verzekeraars niet overbodig maakt. En wellicht is big tech beter in staat innovaties uit te voeren en tot een succes te maken. Dat zit nu eenmaal in het DNA van deze bedrijven. Maar vergis je niet, als verzekeraars hebben wij ook iets unieks in handen. Wij begrijpen risico’s en weten precies hoe het verzekeringsspel werkt. Dat is ons DNA. Vanuit onze kennis en expertise zijn we perfect in staat een doorvertaling te maken naar risicobeheersing. Ik durf wel te stellen dat wij op dat punt een behoorlijke voorsprong hebben.”

Klinkt leuk, je innovatievermogen vergroten, maar hoe doe je dat?

“Het belangrijkste is om simpelweg van start te gaan. Maar natuurlijk wordt het wel effectiever als je het ook op een consistente manier doet en jezelf continue de vraag stelt: doe ik het juiste? Is dit waar onze innovatiekracht in zit? Gaan we hier ook op inzetten of niet? Dan richt je je aandacht daadwerkelijk op zaken waar je succesvol in kunt zijn en dat is beter dan dat je op honderd paarden wedt. Ik heb aan den lijve ondervonden dat een continue afweging je innovatievermogen versterkt. Onze NN Innovation method helpt daarbij. Via deze methode kijken we waar de initiatieven zich bevinden, waar ze op moeten worden beoordeeld en wanneer ze wel of niet door kunnen naar de volgende fase. Daarbij zoeken we steeds meer de verbinding met de bestaande business en de organisatie. Wij letten er ook op dat we de juiste partners zoeken, en niet alles zelf doen. Samenwerken met andere partijen, binnen en buiten de sector, helpt om je innovatievermogen te versnellen.”

Welke vraag wil jij kwijt aan een ander lid van het Innovatieplatform?

“Ik heb een vraag voor Erik van Rietschoten van De Goudse: wat hoop jij eind 2021 te hebben bereikt?”