Skip to Content

Daan Weddepohl, CEO en oprichter van deelplatform Peerby, sprak gisteren klare taal bij het rondetafelgesprek over de Deeleconomie dat in de Tweede Kamer plaatsvond. Weddepohl pleitte daar hardop voor de overstap van het belasten van arbeid naar het belasten van grondstoffen. Zijn belangrijkste argument is dat er op dit moment geen eerlijk speelveld is tussen de circulaire en de traditionele lineaire economie.

Risico’s en kansen
Vijf platformen (Airbnb, Peerby, Marktplaats, Greenwheels en Green Deal Auto-onderdelen) waren gisteren bij de hoorzitting om de risico’s en kansen van de deeleconomie toe te lichten. En het mag nauwelijks een verrassing heten dat de vertegenwoordigster van Airbnb de meeste vragen op zich afgevuurd kreeg. “Hoeveel winst dragen jullie af? En hoe groot is eigenlijk de mate van illegale verhuur”, vroeg Tom van der Lee (GroenLinks). William Moorlag van de PvdA maakte zich op zijn beurt zorgen over de concurrentie tussen de hotelbranche en Airbnb. En Eppo Bruins (Christen Unie), die zijn vraag begon met een persoonlijke ontboezeming (“ik maak gebruik van alle platforms die hier zitten en kan het ook iedereen aanraden. Ik heb nog nooit een nare ervaring gehad”) vroeg zich af wat Airbnb als “proportionele regelgeving” beschouwt. “Welke regels zijn met andere woorden wel wenselijk en welke niet?”
Bo de Koning, die namens Airbnb het woord voerde, sprak vooral overal ‘homesharing’ en antwoordde op de vraag van Moorlag dat er een groot verschil zit tussen iemand die incidenteel zijn huis verhuurt en een grote hotelketen. “Wij pleiten echter ook op een andere manier voor proportionaliteit. De regelgeving in Amsterdam kan heel anders zijn dan op Texel of in een kleine gemeente.” Wel probeert Airbnb in toenemende mate om met gelijksoortige gemeenten en met andere platforms om tot overkoepelende contracten te komen. “We kunnen immers niet met elke gemeente afzonderlijk contracten afsluiten.”

Samenwerking
Op de vraag van Joost Sneller (D66) in hoeverre de platformen streven naar een gezamenlijke juridische status, antwoordde Olivier van Duijn, directeur Marktplaats, dat één status niet haalbaar is. “Het maakt nogal wat uit of je handel bedrijft of diensten deelt. De verschillen zijn simpelweg te groot.” Wel is het zinnig om in zijn algemeenheid naar overkoepelende risico’s te kijken en daar de samenwerking op te zoeken, benadrukte hij. “Wij hebben sinds onze oprichting in 1999 ook de nadelen van online handel ervaren: oplichting en de verkoop van illegale producten. Dat heeft, in samenwerking met de overheid, geleid tot de komst van het Landelijk Meldpunt Internet Oplichting en dat werkt goed.”

Regelgeving
VVD-Kamerlid Hayke Veldman stelde ten slotte de algemene vraag waarom de platforms aan landelijke regelgeving de voorkeur geven, omdat dat haaks staat op het regeringsbeleid dat zich meer richt op lokale en regionale regels, waardoor meer maatwerk mogelijk is. “Gemeenten hebben nu de vrijheid om zelf invulling te geven aan hun mobiliteitsbeleid en wij zien wat dat inhoudt”, reageerde Andrew Berkhout, CEO van Greenwheels. “De verschillen zijn erg groot. Als ik kijk naar de manier waarop wij onze parkeerplaatsen aanvragen, dan gaat dat overal anders. Ook het tempo is overal anders. Soms duurt het twee jaar en soms is het binnen een week geregeld. Ook de prijzen verschillen enorm en datzelfde geldt voor de parkeertarieven. Als een grote stad als Amsterdam besluit om de parkeertarieven in één klap fors te verhogen, geldt dat voor ons niet één, maar 700 keer, want Greenwheels heeft 700 plekken in Amsterdam.”
Reden voor Marjolein Demmers, voorzitter van de stuurgroep Green Deal Autodelen, om te pleiten voor een grotere rol voor de overheid. “In de gemeente Amsterdam staan ook de meeste deelauto’s. Wij groeien snel, met zo’n 23 procent per jaar, maar ruim 30.000 auto’s op acht miljoen is niet genoeg. Op het gebied van fiscaliteit en parkeerbeleid kan de overheid meer doen. We moeten iedereen bewust maken van de voordelen van de deeleconomie. Het delen is niet duurder, wel duurzamer.”