Vier weken na dato maakt Feiter de balans op. Wat zijn de eerste lessons learned na de brand in het Verzekeringsgebouw? De eerste heeft te maken met wat zij ‘Grip op schade’ noemt. Zodra je schade hebt, start de intocht van professionals (adviseur, makelaar, expert, reconditioneerder), benadrukt ze. “En dat dan maal drie, want niet alleen wij zijn in deze schade betrokken, maar ook de huurder en de aannemer van de huurder. En een contra-expert, want die hebben we écht nodig, aldus de makelaar. Het is dat ik veel spelers ken, maar anders zou je er zenuwachtig van worden.”
Duurzaam schadeherstel
De tweede les is die van duurzaam herstel. “Als je 7 dagen na het Duurzaam Schadeherstel Event in eigen huis schade hebt en gezworen hebt dit binnen een jaar gemeengoed te maken, ontkom je er niet aan zelf het goede voorbeeld te geven", meent Feiter.
Het Verbond heeft twee reconditioneerders gevraagd met een duurzaam herstelplan te komen. Uiteindelijk bleek de meest overtuigende duurzame aanpak ook nog eens het scherpst geprijsd. Feiter: “Slim duurzaam herstel zit namelijk niet in meer vergoeding vragen voor je gereden kilometers vanwege de elektrificatie van het wagenpark, maar kijken hoe je reisbewegingen kunt beperken zonder aan herstelkwaliteit en -tempo te verliezen. En dus werden tijdens het droogproces op afstand uitleesbare sensoren ingezet en apparaten geplaatst die op afstand bestuurbaar zijn.”
Preventie
In het blog steekt Feiter tot slot ook de hand in eigen boezem. “Een verbouwing is een kwetsbaar moment. Er gebeurt van alles. En heel veel tegelijk. Wij hebben bij de inhuur van aannemers vooral gekeken naar prijs, aanbevelingen, erkenningen en we hebben referentieprojecten gecheckt. Klaarblijkelijk is dat niet genoeg om deze brand en de waterschade die we eerder bij de renovatie van ons dak opliepen, te voorkomen. Daarom gaan we nu voor een maximaal veiligheidsplan en risicomitigatie, want ik geloof niet dat we ons nog een derde schade kunnen permitteren voordat de Vereende is ingehuisd.”