Vandaag wordt de trialoog uitgelicht.
“Hey, heb je de uitkomsten van de trialoog over de CSDDD gehoord? En wanneer is voorbereiding van de volgende trialoog?” Als je deze zinnen niet begrijpt: wees gerust. Je bent niet de enige. Er is zelfs binnen Europa geen eenduidige overeenstemming over de benaming. Trialoog of triloog. Het kan allebei. Voor het gemak houden we trialoog aan. Maar wat is trialoog nu eigenlijk?
De trialoog is een informeel overleg waarin vertegenwoordigers van de Europese Commissie en de medewetgevers, het Europees Parlement en de Raad van Ministers (de Raad), onderhandelen over wetsvoorstellen.
"De trialoog is een informeel overleg waarin vertegenwoordigers van de Europese Commissie en de medewetgevers, het Europees Parlement en de Raad van Ministers (de Raad), onderhandelen over wetsvoorstellen"
In elke fase van de wetgevingsprocedure kan een trialoog worden gehouden om de nog openstaande problemen in de onderhandelingen op te lossen. Deze worden soms voorafgegaan door technische bijeenkomsten op expertniveau. De trialogen worden echter meestal na positie-inname van het Parlement en de Raad gehouden. Zodat de drie partijen het eens kunnen worden over de finale wetstekst.
De rollen
De medewetgever (Parlement of de Raad) zit de trialoog voor. Eén van beide organiseert ook de vergadering. De rol van de Commissie bestaat uit het bemiddelen tussen de partijen. Iedere instelling wijst haar deelnemers aan voor iedere bijeenkomst en stelt een mandaat voor de onderhandelingen vast. Vanuit de Raad wordt de trialoog meestal bijgewoond door een vertegenwoordiger van het land dat op dat moment het roterende voorzitterschap in handen heeft, vanuit het Parlement is het de penvoerder of rapporteur op het betreffende dossier die aansluit.
Waarom zijn er trialogen?
In een gezamenlijke verklaring schrijven de Raad en het Parlement in 2007 dat er is aangetoond dat door de trialoog de mogelijkheden voor een overeenstemming tijdens de eerste en de tweede lezing aanzienlijk zijn toegenomen. Tijdens de eerste lezing behandelt het Parlement het Commissievoorstel, waarbij het kan besluiten het voorstel goed te keuren zonder wijzigingen, of amendementen op het voorstel in te dienen. Als de Raad het standpunt van het Parlement goedkeurt dan is de wetgeving aangenomen. Mocht het niet zo makkelijk gaan en het Parlement stelt amendementen voor, dan keert het voorstel terug naar de Raad voor een tweede lezing. De trialoog versnelt dat proces. Het geeft de drie Europese instellingen de kans om de verschillende standpunten sneller door te nemen.
"De trialoog geeft de drie Europese instellingen de kans om de verschillende standpunten sneller door te nemen"
Vermindering van transparantie
De trialoog versnelt dus het wetgevingsproces. Dat is goed, toch? Er is echter ook kritiek. Die is gericht op de verminderde transparantie. De onderhandelingen om tot een compromis over wetteksten te komen vinden achter gesloten deuren plaats. De onderhandelingen worden ook niet openbaar gemaakt. Intern zijn wel afspraken gemaakt. Zo verplicht het Parlement bijvoorbeeld aan onderhandelaars om de resultaten van een trialoog voorafgaand aan de eerstvolgende vergadering van de betrokken commissie of commissies bekend te maken.
Beoogd resultaat
Het beoogde resultaat is dat er een voorlopig akkoord komt over een voorstel dat voor zowel het Parlement als de Raad (medewetgevers) akkoord is. Vervolgens worden in het Parlement en Raad gestemd over aanneming van de compromistekst uit de trialogen. Een nieuwe wetgeving is ontstaan.
De Public Affairs-adviseurs Jochem van Stiphout & Roy van Cooten geven inzichten en kennis over Europese actualiteiten.