EIOPA stelt in het algemeen dat beleggingsverzekeringen, ondanks verbeterde transparantie, nog aandacht behoeven van nationale toezichthouders. Het rapport bevat ook een interview met Richard Weurding (pagina 47). Hierin belicht hij ontwikkelingen in de afgelopen jaren op de Nederlandse markt voor beleggingsverzekeringen, waarbij de consument centraal is komen te staan.
Schadeverzekeringen
Het rapport zoomt in op innovaties in de motorverzekeringssector, met een groeiend aantal polissen die worden verkocht via vergelijkingswebsites en een toenemende toepassing van telematica. De schadeafhandeling bij motorrijtuigverzekeringen blijft volgens EIOPA in veel landen, die deel uitmaken van de Europese Economische Ruimte (EER), aandacht vragen vanwege een groot aantal klachten.
Daarnaast melden toezichthouders zorgen over mogelijke oververzekering en gebrek aan consumentenbewustzijn over de dekking bij add-on verzekeringen, zoals bijvoorbeeld telefoonverzekeringen. Een laag consumentenbewustzijn kan een verklaring zijn voor een relatief laag aantal claims, zo schrijft EIOPA.
Digitalisering
Tot slot rapporteren toezichthouders innovaties in de hele verzekeringswaardeketen, die een algeheel effect hebben op de relatie tussen verzekeraars, distributeurs en consumenten. In sommige landen, waaronder Nederland zijn digitale ecosystemen sterker aanwezig. De aanwezigheid en rol van prijsvergelijkingswebsites is in de EER vergroot.