Gefeliciteerd met de nieuwe verzekering! Ik zag op LinkedIn beschuit met groene muisjes voorbij komen. Heeft het gesmaakt?
“Jazeker! Op 18 oktober, de dag van lancering, hebben we alle TVM-collega’s getrakteerd. We kregen leuke reacties. Eén van mijn collega’s vertelde bijvoorbeeld dat hij zo’n verzekering heeft voor zijn elektrische auto. Hij is blij dat er nu ook iets is voor ondernemers. Ook via LinkedIn ontvingen we veel reacties. Van leden, fabrikanten en andere experts in onze sector. Een mooie bevestiging dat de transitie naar zero emissie transport steeds meer begint te leven.”
Hoe is het idee voor de zero emissie verzekering eigenlijk ontstaan?
“In het Klimaatakkoord is afgesproken dat steden in 2050 emissievrij moeten zijn. Om dat doel te halen, komen er steeds meer milieuzones met strenge toelatingseisen voor vrachtwagens. En vanaf 2030 mogen vrachtwagens met uitstoot de binnenstad helemaal niet meer in.”
Wat betekent dat voor ondernemers in de transportsector?
“Zij moeten overstappen van voertuigen die rijden op diesel naar voertuigen die rijden op elektriciteit of waterstof. En dat zal de bedrijfsvoering op zijn kop zetten. Zo komt er bij de aanschaf van een elektrisch voertuig veel kijken. En daarnaast heeft het grote impact op de transportplanning. De temperatuur heeft bijvoorbeeld invloed op de capaciteit van het accupakket. Dat betekent dat vrachtwagens in de winter minder ver kunnen rijden dan in de zomer.”
En voor je het weet is het 2030… Zijn ondernemers zich wel bewust van alle veranderingen?
“Het begint te komen. Toen we 1,5 jaar geleden begonnen met het project Last mile en alternatieve brandstoffen hebben we marktonderzoek gedaan naar waar onze leden staan in de transitie naar zero emissie transport. Er zijn natuurlijk koplopers, maar uit ons onderzoek blijkt dat de meeste ondernemers zich in de oriënterende fase bevinden. Daarom hebben we binnen het projectteam gekozen om ons te focussen op de grote groep die nog aan het begin van de transitie staat.”
Komt zo’n zero emissie verzekering dan niet te vroeg?
“Nee. Het is goed dat we nu al zo’n verzekering hebben, want de ontwikkeling gaat snel. In Nederland zijn er nu zo’n 250 elektrische vrachtwagens, maar we verwachten dat het aantal tot 2025 ieder jaar zal verdubbelen. En daarna zet die groei stevig door. Daarnaast hebben we in de afgelopen tijd al verschillende dingen gedaan om onze leden en andere ondernemers mee te nemen op weg naar zero emissie. In juni hebben we het Zero Emissie Event georganiseerd. Bezoekers volgden workshops over bijvoorbeeld de total cost of ownership of laadinfrastructuur. En ze kregen de kans om zelf een rondje in een elektrische vrachtwagen te rijden. Kort daarna publiceerden we een green paper met een concreet stappenplan dat onze leden helpt hun reis naar zero emissie transport af te leggen. Want zoals ik al zei, komt er veel kijken bij de overstap van diesel naar elektriciteit of waterstof. Je moet bijvoorbeeld in gesprek met je netbeheerder om te kijken naar je netaansluiting, investeren in laadinfrastructuur en in kaart brengen hoe de bedrijfsvoering zal veranderen.”
Wat maakt deze verzekering anders dan de gewone verzekering voor bestel- en vrachtwagens?
“Naast de standaard dekking voor WA en beperkt of volledig casco, heeft deze verzekering een aanvullend pakket. Daarmee zijn de extra risico’s van een zero emissie voertuig verzekerd. Het pakket bestaat uit een boekwaarderegeling, dekking voor aanschafsubsidies en een vergoeding voor schade door eigen gebrek aan de aandrijving. Daarnaast krijgt de ondernemer preventieadvies over bijvoorbeeld de inrichting van een laadplein en veilig rijden.”
Pieter en zijn team tijdens het Jongeren Innovatie Programma 2021
Je deed in 2021 mee aan het JIP. Welke innovatiekennis heb jij toegepast in dit project?
“Denk groot. Dat is wat onze trainer tijdens de JIP-dagen regelmatig zei. In de Nederlandse transportsector is nu nog geen 1 procent van de vrachtwagens elektrisch. Dus je zou kunnen denken dat de markt te klein is voor het ontwikkelen van een nieuwe verzekering. Maar zoals ik net aangaf, zal het aantal zero emissie vrachtwagens alleen maar toenemen. We hebben de gedachte dat we nu nog niks hoeven te doen dan ook opzij geschoven. Innoveren is vooruitzien en groot denken.”
Tot slot, waar komt jouw passie voor innoveren vandaan?
“Ik ben heel nieuwsgierig. Op vakantie struin ik bijvoorbeeld graag door de lokale supermarkt, op zoek naar dingen die ik nog nooit heb geproefd. Daarnaast vond ik de specialisatie Strategic Innovation tijdens mijn master echt gaaf. Het is dus niet zo gek dat de passie in mijn functie ook echt bij nieuwe verzekeringsproducten ligt. Ik ga altijd op zoek naar wat er wel kan, ook al is de informatie nog niet compleet. Een product ontwikkelen is doen, en het daarna steeds iets beter maken. Dat geldt ook voor de zero emissie verzekering. De verzekering is er, maar dat betekent niet dat het project nu is afgerond. Ik ga regelmatig naar beurzen en events en volg de ontwikkelingen, bijvoorbeeld die van de opkomst van light electric vehicles. Deze kennis delen we dan weer met onze leden. Ook verbinden we hen met experts op dat gebied. Zo blijven we onze leden helpen op weg naar zero emissie transport.”
Een tip van Pieter aan de deelnemers van het JIP 2022
Ook dit najaar werken 35 young professionals vanuit verschillende verzekeringsmaatschappijen aan duurzame innovaties. Voor hen heeft Pieter nog een innovatietip. “Tijdens het JIP doorloop je de fases van het innovatieproces zoals valideren en experimenteren. Je maakt kennis met tools en leert op een bepaalde manier denken. Ga na iedere JIP-sessie na of je dat wat je geleerd hebt al kan toepassen in je werk. Bij mij was dat de validatie. Door eerst te onderzoeken waar onze leden nu echt staan in de transitie naar zero emissie, maakten we helder wat er op dat moment nodig was. We concludeerden dat veel ondernemers nog in de oriëntatiefase zaten. Daarom organiseerden we een event en brachten een green paper uit om leden te informeren en te prikkelen om aan de slag te gaan. Daarna begonnen we pas met de ontwikkeling van onze nieuwe verzekering. Op die manier de theorie toepassen in de praktijk brengt je echt verder.”