Skip to Content

Het is druk op de meldkamer van De Glaslijn. Om 11 uur zijn op een doordeweekse ochtend al meer dan tachtig schademeldingen binnengekomen. Bovendien zijn alle acht medewerkers in gesprek. Jurgen Quaars, directeur van Midglas, wijst naar het mededelingenbord. “Er komen weer drie lijnen binnen.” De Glaslijn is de schadeafdeling en het kloppend hart van glasverzekeraar Midglas, dat in een rustige winkelstraat in Breda is gevestigd.

Reclamecampagne

Quaars geeft een rondleiding door het kantoor. Hij is zichtbaar trots op zijn bedrijf. Her en der in het gebouw hangen advertenties op de ruiten. Midglas staat aan de vooravond van een reclamecampagne en de boodschap is helder: Duurzaam herstel is geen optie meer.
“Zo’n anderhalf jaar geleden zijn wij met ons project duurzaamheid van start gegaan. Samen met de Universiteit van Amsterdam hebben we uitgebreid onderzoek gedaan. En we hebben eerst en vooral naar onszelf gekeken.”
Quaars vertelt het quasi nonchalant, maar zowel De Glaslijn als Midglas werken al bijna CO2-neutraal. Voor 2024 is een positieve handprint het doel.

Stilzitten is geen optie

Quaars is gepokt en gemazeld in de verzekeringsbedrijfstak, met name als intermediair in de zakelijke markt. Acht jaar geleden is hij gevraagd om directeur te worden van Midglas. Sinds 2016 zit hij op zijn huidige plek. Hij is enorm gemotiveerd om te werken aan duurzaam herstel. “Waarom? Wil je mijn persoonlijke of mijn zakelijke motivatie weten? Persoonlijk ben ik intrinsiek gemotiveerd om de wereld goed achter te laten voor de nieuwe generatie. Die drive zie ik ook terug bij onze medewerkers. Zowel bij mijn jongere als oudere collega’s. Duurzaamheid leeft. Wij zijn misschien klein, maar kunnen als nichespeler veel impact maken. Zakelijk zie ik duurzaamheid heel simpel als een must. Wij willen vooroplopen en anderen motiveren. In onze visie benadrukken we niet voor niets dat stilzitten geen optie is. Ontwikkelen is de enige juiste weg.”

Over Midglas
Midglas is marktleider in glasverzekeringen. Het bedrijf verzekert de beglazing van opstallen van: 1. woningcorporaties; 2. gemeenten; 3. Vereniging van Eigenaren; 4. mkb/horeca; 5. vastgoed en 6. particulieren.
In totaal heeft Midglas zo’n 920.000 adressen in Nederland verzekerd tegen glasbreuk. Zoals de luxe woontoren Zalmhaven aan de Maas in Rotterdam, het hoogste gebouw in de Benelux. Bij Midglas en De Glaslijn werken 39 mensen.

Woningcorporaties

Het klinkt zo simpel: met de tijd meegaan, maar hoe doe je dat? “Door een stap extra te zetten”, antwoordt Quaars. “Natuurlijk is dat in de praktijk niet altijd even makkelijk, maar laten we het ook niet moeilijker maken dan het is. De woningcorporaties zijn een groot segment voor ons. En het zal je niet verbazen, maar hoog isolerend glas is voor hen een hot topic. Dan zou het toch heel raar zijn als wij bij schade een enkele ruit vervangen door een nieuwe enkele ruit? Dat is echt niet meer van deze tijd.”

Duurzaam herstel als standaard

Al langere tijd vervangt Midglas enkele ruiten door isolatieglas, maar met ingang van 2024 wordt duurzaam herstel dé standaard voor woningcorporaties. Quaars: “Dat duurzaam herstel bestaat uit drie pijlers. De eerste betreft ons landelijke herstelnetwerk. Op 31 december moeten alle herstellers in dat netwerk groen gecertificeerd zijn. Ze moeten met andere woorden voldoen aan het keurmerk Groen Gedaan. De tweede pijler bestaat uit een upgrade naar isolatieglas. Als er een schade moet worden hersteld, vindt er standaard een upgrade plaats van laagrenderend glas naar hoogrenderend (HR ++). En ten slotte maken wij zoveel mogelijk gebruik van circulair glas.”

Jurgen Quaars, directeur van Midglas

Tekort aan circulair glas

Circulair glas is zo’n vijftig procent minder vervuilend dan gewoon glas, legt Quaars uit. Helaas is het aanbod op dit moment nog klein, vooral vanuit het buitenland. “Wij moeten het met name van de Nederlandse markt hebben, omdat grote buitenlandse glasfabrikanten circulair glas niet interessant genoeg vinden. Samen met woningcorporaties gaan wij de Nederlandse glasindustrie helpen door ‘oud’ glas in te zamelen voor circulaire verwerking. Vooralsnog is dat niet genoeg om de 45.000 ruiten die wij per jaar herstellen allemaal circulair af te wikkelen, maar gelukkig gaan de ontwikkelingen hard.”

Gemeentelijke Verduurzamingsregeling

Midglas is marktleider in glasverzekeringen en wil dat graag blijven. Maar de missie van Quaars gaat nog een stukje verder. Hij wil van Midglas een full service dienstverlener maken. “Wij zijn bijvoorbeeld de glaspartner van de Gemeentelijke Verduurzamingsregeling. Wanneer particulieren op kosten van de gemeente hun huis willen verduurzamen, zorgen wij met onze partner MainPlus voor het nieuwe, duurzame glaswerk.”
Als het aan Quaars ligt, wordt het landelijke netwerk van Midglas ook ingezet voor andere partijen. Bijvoorbeeld voor collega’s in de verzekeringsmarkt. “Wij fungeren nu al als herverzekeraar en herstelpartner voor andere verzekeraars, die geen landelijke dekking kunnen bieden. Daar mogen er best nog een aantal bij. Want waarom zouden we als sector constant het wiel opnieuw moeten uitvinden? Een andere verzekeraar kan prima zelf de verzekering doen, regelen wij het duurzaam herstel van de ruitschade. Op die manier kunnen we met elkaar nog meer impact maken.

Groot versus klein
Met 39 medewerkers is Midglas een kleine verzekeraar, maar wel opvallend actief. Zo is de maatschappij aangesloten bij de Stichting Insver, een vereniging die staat voor verduurzaming in de verzekeringsbranche. “Wij willen leren van anderen, maar ook dat anderen van ons leren.”
Daarnaast is algemeen directeur Jurgen Quaars actief binnen het Verbond, onder meer in het Platform Kleine en Middelgrote Maatschappijen. Zijn collega Ian van Veen (Business Development Manager) is lid van de werkgroep Communicatie Duurzaam Schade Verzekeren. Quaars noemt die betrokkenheid logisch. “Grote maatschappijen hebben een afdeling voor duurzaamheid. Kleine verzekeraars niet. De behoefte aan samenwerking is daarom groot. Je zal mij niet horen zeggen dat de groten de kleinen bij de hand moeten nemen, want datzelfde geldt andersom. Wij zijn praktisch, hebben korte lijnen en doen gewoon. Een kleine club kan grotere stappen dan een grote club. Met ons duurzaam schadeherstel voor woningcorporaties nemen we bijvoorbeeld best een risico. Verduurzamen kost geld en wij verrekenen dat slechts voor een deel in de premie. Uiteraard monitoren we dat proces en sturen we bij als dat nodig is, maar het is al met al best spannend.”