De keuze is niet helemaal toevallig op Ansvar gevallen. In de Consumenten Geldgids van juni/juli prijkt AnsvarIdéa fier bovenaan de lijst van duurzame producten. Met twee keer een 9,2 (voor de opstal- en inboedelverzekering) en een 8,9 (aansprakelijkheid) laat Ansvar nummer twee (ASN Bank, met een gemiddelde 7) al ver achter zich.
Jan Hamburger, manager Commercie AnsvarIdéa
Erkenning
Het interview vindt via Teams plaats en op het scherm zijn drie stralende gezichten te zien. De manager Commercie, de Commercieel Productspecialist en de manager Schadebehandeling glimmen letterlijk van trots. “Erkenning is gewoon leuk”, reageert manager Commercie Jan Hamburger als eerste. “Een kleine verzekeraar wordt niet altijd herkend en erkend, dus dit is een enorme opsteker voor ons.”
“Wij worden door onze beperkte omvang ook niet meegenomen in de Eerlijke Verzekeringswijzer”, vult Erik Wiertz (manager Schadebehandeling) aan. “Dat maakt het niet makkelijk om ‘in beeld’ te zijn. Een kleine verzekeraar trekt ook niet zomaar wat middelen uit de kast om tv-reclame te maken of spotjes op de radio uit te zenden. Wij moeten het hebben van de praktijk en letterlijk laten zien wat we kunnen."
Over AnsvarIdéa
De verzekeraar is onderdeel van de Turien & Co. Holding en gevestigd in Amsterdam. De holding heeft zo’n 360 medewerkers in dienst. AnsvarIdéa laat geen mogelijkheid onbenut om te benadrukken dat ze staat voor duurzaamheid. Zo schrijft Ansvar op de website: “Wij hebben oog voor waar we vandaan komen, voor onze veranderende samenleving én voor de toekomst.”
AnsvarIdéa is een samenvoeging van twee woorden. In het Zweeds staat het verantwoordelijk en idee/concept. Dat uit zich bijvoorbeeld in schadeherstel door een duurzame klusjesman. Of een extra uitkering als de klant kiest voor repareren, terwijl vervangen goedkoper is.
En Ansvar is, als enige financiële dienstverlener, aangesloten bij de Fair Cobalt Alliance. Een organisatie die zich inzet voor de verbetering van de omstandigheden rondom de kobaltmijnen. “Kobalt komt (helaas) veel voor in accu’s van elektrische auto’s die wij verzekeren.”
Ansvar is in 1967 in ons land ontstaan als dochteronderneming van de gelijknamige Zweedse verzekeraar. Die laatste is in de dertiger jaren opgericht door geheelonthouders. Zij wilden bewijzen dat geheelonthouders verzekeringstechnisch een minder groot risico vormen. Eind jaren negentig is besloten de buitenlandse dochters te verkopen. Ansvar Nederland kwam in handen van de Stichting Alcoholvrije Bedrijven en het Leger des Heils. De scherpe eisen onder de Solvency-richtlijn zorgden ervoor dat AnsvarIdéa in 2006 werd overgenomen door Turien & Co. In datzelfde jaar is besloten de distributie volledig in handen te leggen bij het intermediair.
Duurzaamheid in DNA
Productspecialist Sandra Dekker benadrukt dat duurzaamheid in het DNA van Ansvar zit. “Wij hebben een ideële achtergrond. Dat helpt. Wij doen niet aan duurzaamheid, omdat het nu populair is, maar omdat we dat zelf willen. We hebben de Bewust-lijn ook niet ontworpen, omdat er vraag naar was. Niet bij het intermediair en ook niet bij klanten. Wij vonden zelf dat we dat wel konden doen. Je kunt je immers altijd afvragen waarom je iets moet doen, maar je kunt je ook afvragen waarom je het niet zou doen.”
Sandra Dekker, Productspecialist bij AnsvarIdéa
Rol management
Ze gelooft er heilig in dat het hogere management daar een grote stem in heeft. “Hoeveel ruimte krijg je als medewerker? Hoe lang zijn de lijnen? Wij zijn een klein familiebedrijf, met een zeer beperkt aantal aandeelhouders, en kunnen snel schakelen. Bovendien staan goede doelen bij ons hoog in het vaandel. Onlangs zwommen leden van management en directie mee met de Amsterdam City Swim, waarmee geld wordt opgehaald voor onderzoek naar ALS. Goed voorbeeld doet goed volgen. Er is bij ons veel aandacht voor vrijwilligerswerk. Medewerkers kunnen de uren daarvoor declareren, maar het is veelzeggend dat daar vaak niet eens aan wordt gedacht. En na de recente ramp in Turkije was er ruimte om slachtoffers te helpen. Dat helpt onze Turkse collega’s, maar het zorgt ook voor een andere mindset in huis. Als klein bedrijf bepaal je je eigen koers.”
Omslag in denken
Dekker werkt al sinds de jaren negentig bij Turien & Co. en heeft de omslag in het denken zelf meegemaakt. “Dat is natuurlijk niet van de een op de andere dag gebeurd. Het is een proces van jaren geweest. Zo’n zes jaar geleden hebben wij onze verzekeringsproducten van AnsvarIdéa onder de loep genomen. We hebben daarbij hulp gevraagd aan Paul Burger van Ideële Verzekeringen (Ideële Verzekeringen (ideele.nl). Samen met hem zagen we een kans om duurzame producten te ontwikkelen. Paul zette zich al veel langer in om verzekeraars duurzamer te laten opereren. Hij heeft ons geïnspireerd om een speciale Bewust-lijn op te zetten.”
Sandra Dekker: "Om duurzaam schadeherstel te bevorderen, hebben wij ons budget verhoogd"
Kastje in de auto
Ansvar begint, net als veel andere verzekeraars, in de mobiliteit. “We hebben bijvoorbeeld geëxperimenteerd met een kastje in de auto, maar die experimenten bleken niet zo succesvol. Uiteindelijk kwamen al snel de eerste productschetsen voor een woon- en inboedelverzekering op tafel. Om duurzaam schadeherstel te bevorderen, hebben wij dat budget met vijftien procent verhoogd. Als jij na schade kiest voor een koelkast of tv die duurder is dan waar je recht op hebt, maar wel van een zuiniger energielabel is dan het oude apparaat, dan vergoeden wij dat.”
Zoektocht naar partners
Daarnaast begint er een zoektocht naar goede partners. “Laten we er niet omheen draaien. Dat is een proces van vallen en opstaan”, vertelt manager Schadebehandeling Erik Wiertz. “Uiteindelijk zijn we bij MainPlus terechtgekomen. Een bedrijf dat landelijk werkt en voor ons alles regisseert. Zij organiseren het herstel lokaal. Zeker als er een waterschade is, waarvoor een loodgieter, tegelzetter en een parketspecialist nodig zijn, is die regierol essentieel. Wij zijn geen grote verzekeraar die een eigen herstelbedrijf in huis heeft. Dat is voor ons geen haalbare kaart. Een goede inkoop van het schadeherstel is essentieel voor een kleine verzekeraar.”
Manager Schadebehandeling Erik Wiertz
Psychologische hulp
Maar er is meer. Ansvar wil niet alleen oog hebben voor het product, maar ook voor de mens. Dekker: “Wij vergoeden in onze woningverzekering bijvoorbeeld ook de kosten voor psychologische hulp. Daarin hebben we ons laten inspireren door de Brandwondenstichting. Zij vertelden dat de schade aan huizen prima is geregeld in ons land, maar de persoonlijke (psychologische) hulp daarna niet. En een brand, storm of inbraak kan een behoorlijke impact hebben.”
En het verhaal is nog niet af. In eerste instantie werd de Bewust-lijn aangeboden naast de bestaande (minder duurzame) producten. Maar begin dit jaar is de keuze gemaakt om alle klanten met een opstal-, inboedel- en/of aansprakelijkheidsverzekering de Bewust-dekkingen aan te bieden. Dekker: “Als alles volgens planning verloopt, zijn in januari alle klanten Bewust verzekerd.”
Lange weg
Ze lacht. “Achteraf vind ik het best grappig, want we hebben het onszelf niet makkelijk gemaakt. We hadden eerst een product, de Bewust-lijn, waarin we liever repareren dan vervangen. Vervolgens zijn we daar gewoon mee aan de slag gegaan. Dat is natuurlijk helemaal niet marketingproof, maar het werkt wel.”
De keuze voor repareren in plaats van vervangen wordt gemeengoed voor alle klanten van Ansvar, maar Dekker waarschuwt voor teveel optimisme. “We zijn goed op weg, ook voor consumenten. Het is best fijn als jouw telefoon of laptop kan worden gerepareerd. Dat scheelt een hoop gedoe met het overzetten van contacten, foto’s, filmpjes, etc. Wij werken samen met SmartPhort, die dit voor onze klanten regelen. Maar laten we eerlijk zijn. Het is echt niet makkelijk om altijd met duurzame herstellers te werken. Daar ligt nog wel een uitdaging. Net zo goed als de labeling van witgoed nog niet uniform is. Een A-label voor een koelkast is niet hetzelfde als een A-label voor een oven. Dat is nog wel eens lastig. Het is voor ons ook de bevestiging dat er nog een lange weg te gaan is. Maar met de komst van nóg drie Bewust-producten dit jaar, zien we de toekomst van duurzame verzekeringen met vertrouwen tegemoet.”