Skip to Content

Het gesprek vindt plaats net na de intrek van Athora in EDGE Amsterdam West, een high tech en duurzaam kantoor pal naast station Sloterdijk. De pensioenverzekeraar huist op de vijfde verdieping, direct onder de reusachtige lichtkoepel waaronder de medewerkers zichtbaar nog een beetje zoekende zijn. Een nieuwe omgeving is altijd even wennen, maar het is een plek die volgens Maarten meteen zorgt voor een fijne, nieuwe energie.

“Als je niet verandert, heb je straks geen bestaansrecht meer.”

Klein, maar ambitieus team

Maarten is manager van het team Duurzaamheid dat een jaar geleden in het leven is geroepen. Met de komst van een nieuwe ceo in juli 2021, werd ook de bedrijfsstrategie herzien. “Eén van de conclusies van die herziening was dat duurzaamheid een prominentere plek moest krijgen. Het was tot dan toe namelijk vooral gericht op onze beleggingen.” En zo startte in april 2022 een ambitieus team van 3 dat zich met volledige aandacht en energie richt op een integrale duurzaamheidsstrategie.

Ook Richard is sinds de start onderdeel van dat team. Hij solliciteerde zo’n zeven jaar geleden als jurist bewust bij Athora omdat duurzaam beleggen, mede door asset manager ACTIAM al goed was verankerd. “Maar we weten inmiddels dat duurzaam ondernemen meer inhoudt dan een duurzaam beleggingsbeleid. En daar werk ik nu fulltime met veel plezier aan mee.” Daarnaast benadrukt hij dat het écht belangrijk is om stappen te zetten. Want als je niet verandert, heb je straks geen bestaansrecht meer. Tegelijkertijd komt er steeds meer wet- en regelgeving op bedrijven af. Eén daarvan is de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD), op grond waarvan bedrijven vanaf 2024 uitgebreid moeten gaan rapporteren over hun duurzaamheidsimpact en prestaties.”

Klimaat, natuur en mensen

Athora heeft dus een nieuwe bedrijfsstrategie ontwikkeld waarbij het bieden van financiële zekerheid centraal staat. Het is opgesplitst in drie pilaren. Duurzame producten & klantrelaties, bedrijfsvoering en beleggingen. Die strategie is het uitgangspunt van de integrale duurzaamheidstrategie met de focus op klimaat, natuur en mensen. Dat houdt in dat alle afdelingen zich committeren aan het tegengaan van klimaatverandering, het beschermen en herstellen van de natuur en een eerlijke en rechtvaardige behandeling van mensen. “Om dat concreet te maken, sluiten we aan bij al bestaande doelen en frameworks zoals het Parijsakkoord (klimaat), het Montreal Protocol (natuur) en de UN Guiding Principles on Business and Human Rights (mensen)”, vertelt Richard.

“IT-specialist vindt manier van testen energie slurpend en heeft idee voor verbetering.”

Zoeken naar kansen

Hoe je vervolgens van zo’n papieren tijger tot actie overgaat, legt Maarten uit. “Ondanks dat collega’s drukke agenda’s hebben, maken we tijd voor workshops met alle teams. Soms is er weerstand, maar dat verdwijnt vaak snel. We geven namelijk de ruimte om persoonlijke ideeën over duurzaamheid te delen. Ook als ze er helemaal niks mee hebben. Wij leggen vervolgens uit wat er in de wereld speelt, geven voorbeelden van bedrijven die verduurzamen én vertellen ook wat er gebeurt als we niet meedoen. Tot slot zoeken collega’s naar kansen in hun eigen werk, waardoor ze na afloop de deur uitgaan met concrete acties, groot en klein, die aansluiten bij onze duurzaamheidsstrategie. Zo geeft ieder bedrijfsonderdeel invulling aan die strategie en wordt het geen bonte verzameling van losse initiatieven.”

Hij vervolgt: “Zo vindt een IT-specialist dat de manier van testen eigenlijk behoorlijk energie slurpend is. En hij heeft ook al een idee hoe het beter kan. Dit is dus precies wat nodig is om onze duurzame transformatie te versnellen. En zo zijn er overal wel een paar collega’s waarvan het vuurtje wordt aangewakkerd!”

Financiële zekerheid

Ook de afdeling Commerce krijgt hulp van Maarten en Richard. Zij werken concreet aan de vraag hoe Athora aan zoveel mogelijk mensen financiële zekerheid kan bieden. De twee pitchten verschillende ideeën en invalshoeken aan de collega’s van die afdeling, bijvoorbeeld over zzp’ers en pensioen. Dat heeft de teamleden aan het denken gezet en zorgt voor een kritische blik op de huidige producten. Want hoe kunnen de producten worden verbeterd? En welke informatie hebben klanten nodig zodat zij financieel duurzame keuzes kunnen maken?

v.l.n.r.: Alexander de Bruin, Maarten Stigter en Richard Thönissen

Fases van transformatie

Beiden namen in januari 2023 deel aan het Sustainable Impact Program van Nyenrode en het Verbond van Verzekeraars. Een kort en intensief programma over de duurzame transformatie van de maatschappij, de impact die bedrijven hebben én waarin deelnemers leren hoe zij zelf kunnen bijdragen aan de versnelling van die transformatie. Richard: “We hebben geleerd om te werken met het Sustainable Market Transformation-model. En de vier fases van verduurzaming die daar onderdeel van zijn, passen we dagelijks toe. Nu herkennen we de fase waarin een persoon, team, stakeholder of initiatief zich bevindt en kunnen daardoor nog beter helpen door de juiste argumenten, methodologieën en acties aan te reiken.” Dat vindt Maarten mooi verwoord: “Daar sluit ik me geheel bij aan. Daarnaast is het waardevol om jezelf eens twee dagen te gunnen om bij verduurzaming stil te staan en om kennis uit te wisselen met andere mensen in onze sector.”

Ook meedoen met het Sustainable Impact Program van Nyenrode en het Verbond? Ga naar de opleidingspagina voor meer informatie en inschrijven.