Na een kennismaking met verschillende collega’s was het tijd om echt aan de slag te gaan. In een brainstormsessie kreeg hij de vraag hoe verzekeraars jongeren kunnen bereiken. Verzekeren is tenslotte geen sexy onderwerp. Dus aan wie kunnen we deze vraag beter stellen dan aan ervaringsdeskundige Marouane?
Door mijn vader weet ik veel van verzekeren
De boodschap die hij voor verzekeraars heeft kwam recht uit zijn hart. “Ik weet al best wel veel over verzekeren. Dat komt omdat ik mijn vader, die niet zo goed Nederlands spreekt, help bij het regelen van geldzaken en verzekeringen” legt Marouane uit. “De meeste mensen van mijn leeftijd weten er bijna niks over. Trouwens, als ik het met vrienden over verzekeren ga hebben, worden ze gek,” zegt hij lachend.
“Op school krijgen we er maar een klein beetje les in, maar we leren niet hoe je het zelf moet doen en waar je op moet letten. Ik heb gelezen dat jullie projecten op basisscholen en het mbo doen, maar waar blijft de middelbare school? Ik vind dat bij de vakken Maatschappijleer en Economie echt veel meer aandacht besteed moet worden aan verzekeren. Als je op het mbo zit, ben je vaak al (bijna) 18 en moet je zelf je (zorg)verzekering regelen.”
Tot slot wil hij, als baas in de wereld van verzekeringen, jongeren laten zien dat het ook goed fout kan gaan als je niet goed verzekerd bent. “Kijk maar eens naar Amerika. Het is daar natuurlijk wel anders geregeld dan hier in Nederland, maar je kan echt in de schulden komen.”
Unieke ervaring
De presentatie van deze ambitieuze ‘Baas van Morgen’ leverde inzichten op waar het Verbond werk van gaat maken. “Het was zowel voor hem als voor ons een leuke en unieke leerervaring. Zo’n inkijk in het bedrijfsleven kan jongeren extra motiveren en wij hebben veel van zijn verhaal geleerd,” aldus Richard Weurding.
Ook Marouane kijkt terug op een mooie dag. “Dit was een kans die de meeste mensen van mijn leeftijd niet zo snel krijgen. En Richard? Hij lijkt mij een goede baas. Ik zou graag voor hem werken, ook al ben ik liever zelf de baas.”