Skip to Content

Oplossing zonder tussenkomst rechter

Alternatieve geschilbeslechting is een middel om consumentengeschillen zonder tussenkomst van een rechter op te lossen. In plaats van dure, ingewikkelde procedures, kiezen steeds meer consumenten en bedrijven ervoor om klachten te laten behandelen door een ombudsman- of vrouw of door een geschillencommissie.

Deelnemers onderzoek

Na het afronden van een klachtprocedure, krijgen betrokken consumenten en financiële dienstverleners de mogelijkheid om deel te nemen aan een enquête van de Rijksuniversiteit Groningen. De resultaten worden in de komende tijd anoniem en vertrouwelijk verwerkt.

Naast dit onderzoek in Nederland, wordt alternatieve geschilbeslechting ook in andere Europese landen zoals Groot-Brittanië, Frankrijk en Duitsland onderzocht. De uitkomsten worden later in verschillende (internationale) publicaties verwerkt.

Rol Kifid

Kifid verleent medewerking aan het onderzoek door de Rijksuniversiteit Groningen in verbinding te stellen met consumenten en financiële dienstverleners die de reguliere klachtprocedure bij Kifid hebben doorlopen. Het klachteninstituut is inhoudelijk niet betrokken.