Skip to Content

Kwaliteitskader

In de resultaten van het AFM-onderzoek herkent het Verbond belangrijke elementen van het kwaliteitskader Kennis- en ervaringstoets dat het Verbond reeds in 2017 heeft ingevoerd. Zo is de lijn van het Verbond dat een klant die de toets, na eventueel een hertoets, niet heeft gehaald het product alleen met advies mag afsluiten. Dit kan gebonden advies, geautomatiseerd advies of onafhankelijk advies zijn. Het is goed dat de AFM duidelijk maakt aan welke eisen een eventuele herkansing moet voldoen.

Extra doelgroeptoets

Ook de vraag hoe de kennis- en ervaringstoets zich verhoudt tot de normen van verzekeraars bij productontwikkeling, vindt het Verbond van belang. Daarom heeft het Verbond al eerder gekozen voor een extra doelgroeptoets en permanente evaluatie van de execution only dienstverlening. Het Verbond is het verder eens met de stap van AFM om niet met een set voorgeschreven vragen voor de toets te komen, maar verwacht dat marktpartijen aan de slag gaan met de aandachtspunten van de toezichthouder om de toets te verbeteren.

Aanbevelingen breder benutten

De AFM geeft aan dat marktpartijen de aandachtspunten ook kunnen benutten om de Kennis- en ervaringstoets bij andere impactvolle financiële producten aan te scherpen, denk aan het execution only aanbieden bij hypotheken en pensioenen. Het Verbond is het hier mee eens en houdt de bevindingen van de AFM kritisch tegen het licht en past daar waar nodig haar kwaliteitskader aan.

Bij execution only zijn aanbieders en bemiddelaars van impactvolle financiële producten verplicht om eerst informatie over de kennis en ervaring van een klant in te winnen. Voor bepaalde producten is dit ook Europees verplicht. Juist de pandemie laat zien hoe belangrijk digitale dienstverlening op afstand is. Execution only is distributieneutraal en kan volgens de wetgever worden ingezet door zowel verzekeraars als adviseurs. Met de aanbevelingen van de AFM wordt de keuzevrijheid van de klant versterkt.